En titt bakom kulisserna på Allt för Sverige

2023-10-20

En ny säsong av ett av Sveriges utan tvekan mest älskade släkthistoriska tv-program, Allt för Sverige, har börjat. Medan andra program, som "Vem tror du att du är?" har fokus på kändisskapet så lyfter Allt för Sverige vardagsmänniskans upplevelser och kopplingar till det förflutna.

Foto: Christoffer Lomfors /SVT

Denna vanlighet gör programmet fascinerande eftersom det möjliggör en lättare identifiering med deltagarna och deras resa. Rykten om att programmet skulle läggas ner ledde till offentliga protester – och när serien förnyades så blev det till stor glädje för både släktforskare och andra.

Släkthistoria och släktforskning är ett intresse över hela världen, och Sverige är inget undantag. Sveriges riksarkiv och regionala arkiv erbjuder en stor samling kyrkböcker, många digitaliserade (och många fler på väg), som sträcker sig över flera århundraden och där den nyfikna kan söka gratis. Medan släktforskning en gång användes för att bevisa sina blodsband för arv och legitimitet, har släktforskning snabbt blivit ett tillgängligt och roligt tidsfördriv för många fler.

Många deltagare i min nuvarande forskning har beskrivit släktforskning som beroendeframkallande; att hitta ett bevis leder dig till ett annat i en kontinuerlig skattjakt efter släktklenoder i form av information. Många svenskar deltar idag i släktforskning och söker på andra sidan Atlanten efter släktingar och ättlingar till dem som emigrerat. Allt för Sverige ger en glimt av hur dessa svenskamerikanska släktingar kan vara och hur de kan reagera på att återvända till Sverige – att överbrygga det förflutna och nuet, som programledaren Anders Lundin fint uttryckte det i det första avsnittet av den nya säsongen.

Allt för Sverige är ett exempel på hur släkthistoria och släktforskning har blivit en konsumtionsvara för massorna. TV-program, filmer och de senaste genetiska DNA- och härkomsttesterna för privatpersoner marknadsförs till dem som söker tillhörighet, identitet och underhållning.

En ”livsavgörande upplevelse”?

Är familjehistoria och Allt för Sverige bara till för underhållning, eller är det, som många hävdar, en "livsavgörande upplevelse"? Att se Allt för Sverige väcker många känslor, jag är själv ättling till svenskar som emigrerat till Kanada och har nu återvänt och kan identifiera mig med mycket av det jag ser. Det är ett underhållande, spännande och känslomässigt gripande program, men hur ser deltagarnas upplevelser ut bakom kameran? Mycket klippning och redigering sker i produktionsprocessen; en veckas upplevelse kan reduceras till ett avsnitt på en timme.

Som en del av mitt doktorandforskningsprojekt har jag haft nöjet att intervjua flera tidigare tävlande som hävdar att det ni, publiken, ser på skärmen bara är en liten del av hela upplevelsen, men att det är väldigt oskriptat och verkligt. Mina deltagare, även om de inte kan representera hela programmet, visar att deras deltagande i Allt för Sverige bara var början eller en höjdpunkt på deras resa.

Allt för Sverige rekryterar tio amerikaner med svensk bakgrund för att komma till Sverige för första gången. (Det är en förutsättning att de aldrig har rest till Sverige tidigare.) Dessa personer har genomgått en lång ansökningsprocess, inklusive att skicka in auditionsband och genomgått två uppsättningar intervjuer. Väl i Sverige spelas deras ankomst in (detta är iscensatt) och programledaren Anders Lundin välkomnar dem ”hem”. Svenskamerikanerna deltar i vad programmet kallar "Svenska skolan", där de tävlande lär sig om Sveriges historia, kultur och språk. De tävlande deltar också i många andra aktiviteter som att dansa runt midsommarstången, smaka på Kalles kaviar, träna skytte eller plöja, bygga pussel och försöka komma ihåg namnen på svenska musikhits.

Många av dessa aktiviteter är tävlingar för att se vem som ska skickas hem och vem som går vidare i tävlingen. Till skillnad från andra realityprogram har Allt för Sverige inget penningpris och ändå är det inte svårt att hitta tävlande, och de flesta visar medkänsla och vänlighet mot varandra.

Lillian Knutson, deltagare i säsong 11 av Allt för Sverige. Foto: SVT

Påpekade bristen på mångfald

Allt för Sverige presenterar en version av Sverige för deltagarna och publiken och framtvingade av medieformens konventioner försöker de att kapsla in individens resa i ett avsnitt och en sammanhängande säsong. Tidigare forskare har påpekat, och jag fann också detta, att det finns ett ofta nostalgiskt och städat porträtt av Sverige och svenskheten. Denna bild av Sverige konsumeras dock inte bara av mina deltagare utan jämförs och förhandlas med vad de upplever i den vardagliga verkligheten i Sverige och de svenskar de träffat. Flera av mina deltagare påpekade bristen på mångfald och att bland annat röster från minoriteter, som samerna, saknades (eller förminskades) i programmets skildring.

Deltagarna inser att demografin i det samtida Sverige kan vara annorlunda än vad Allt för Sverige presenterar och jämför sina erfarenheter av det mångkulturella USA. Är det önskvärt att ta med en mer heterogen bild av det samtida Sverige, eller räcker det för svensk-amerikaner att förstå det Sverige varifrån deras förfäder emigrerade?

Underhållning eller politiskt verktyg?

Några deltagare i min studie visade intresse för hur Sverige är idag och jämförde det med vad de kände till och upplevde i USA. Andra sa att de gillade och ville ha den romantiserade versionen av Sverige från förr. Det är trots allt ett program i underhållningssyfte. Denna acceptans av en romantiserad version av Sverige betyder inte att erfarenheterna av Allt för Sverige och Sverige på något sätt förändrar individernas perspektiv på sin egen identitet och sina förfäders.

Det leder mig till frågan: kan programmet betraktas som en form av ”edutainment”? I ett program speciellt framtaget för svenskar är det intressant att ifrågasätta om hur Allt för Sverige upplevs hos vardagssvensken. Skapar det en känsla av stolthet för Sverige? Ser de det som underhållning, eller kan det användas som ett politiskt verktyg för att skapa en idé om en gemensam svensk identitet?

Vilken inverkan har medialiseringen av denna form av historia hos vanliga svenskar för förståelsen och lärandet av historia i Sverige? Är att ta in offentlig historia, historia om det vanliga, det lokala och det familjära, ett sätt att engagera en starkt digitaliserad befolkning där Tiktok-influencers driver rörelser och skapar en förståelse för kultur och identitet?

Säsong 11 av Allt för Sverige finns nu att se på SVT Play och sänds på måndagar 20.00 på SVT1.

Författare

Högskolan för lärande och kommunikation

Visa alla mina bloggposter

Detta är en bloggtext. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Jönköping University.