Claudia Gillberg
Affilierad forskare i pedagogik
- Affilierad forskare
Claudia Gillberg, fil.dr., är affilierad forskare i pedagogik vid Encell och Högskolan för lärande och kommunikation. 2009 disputerade hon på avhandlingen "Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling. En feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan".
Gillberg har ett stort intresse för det livslånga lärandet, feministisk teori och deltagande och lärande i organisationer. De senaste åren har hon fokuserat på "disability studies" och hur tillgången till utbildning och arbetsmarknad ser ut för kroniskt sjuka och funktionshindrade barn och vuxna. År 2016 blev hon medlem av the British Centre for Welfare Reform, ett centrum vars syfte är välfärdspolitiskt förändrings, påverkans- och förbättringsarbete.
Läs mer om Claudia Gillbergs forskning här.
Publikationer
-
Gillberg, C. (2022). Jane Addams’ Pragmatist Feminist Thoughts and Actions For and With Ill and Disabled Women.
In: Patricia M. Shields, Maurice Hamington & Joseph Soeters (Ed.), The Oxford Handbook of Jane Addams Oxford University Press
-
Gillberg, C. (2022). Harnessing power in education settings [blog post].
-
Gillberg, C., Rosengren, E. (2022). Head Teachers as the last outpost for Disabled Pupils? Knowledge-based leadership to safeguard the right to Education. A research insight paper.
In: Working Papers from CollectivED Leeds, UK: Centre for Mentoring, Coaching and Professional Learning, Leeds Beckett University
-
Gillberg, C. (2021). Kunskapsbildning i samhällets marginaler – dit etablerade forskare inte brukar nå.
In: Livslångt lärande - för välbefinnande, mångfald och delaktighet (pp. 74-75). Jönköping: Encell - Nationellt centrum för livslångt lärande
-
Gillberg, C. (2021). Undoing ableism: teaching about disability in K-12 classrooms.
Taylor & Francis
Alla träffar från DiVA (43)