Joel Hedegaard
Universitetslektor i pedagogik
Joel Hedegaard, fil. dr., disputerade 2014 med avhandlingen The Production and Maintenance of Inequalities in Health Care, som handlar om diskriminering inom hälso- och sjukvården utifrån ett kommunikationsperspektiv. Den berör såväl kommunikation med som om patienter i vilken kön och etnicitet uppmärksammades.
För närvarande arbetar Joel bland annat med forskning om äldres lärande, genus och social inkludering. Exempelvis genomför han en studie, tillsammans med kollegan Martin Hugo, om äldre som väljer att studera på folkhögskola.
Läs mer om Joel Hedegaards forskning här.
Publikationer
-
Wirzén, J., Hedegaard, J. (2023). We cannot always be at sixes and sevens!: a study of teachers’ experiences of systematic quality work.
Educational studies (Dorchester-on-Thames) 49(1), 99-115
-
Ahl, H., Hedegaard, J. (2022). A theory of conditional social equality in learning groups.
-
Hedegaard, J. (2022). Forskningsutblick: Folkhögskolan som stödjande miljö för deltagare med högfungerande autism.
-
Hedegaard, J., Hugo, M. (2022). Education as change: Liberation from mental illness and self-stigma in favour of empowerment.
Australian Journal of Adult Learning 62(1), 97-123
-
Hedegaard, J. (2022). Forskaren: Därför är folkhögskolan viktig för personer med diagnoser [radiosändning].
Alla träffar från DiVA (55)