Council of Undergraduate and Master Education (CUME)
4
november
-
4
november
13:15
-
16:00
Kontakta Helena Holmström
<p><a href="https://intranet.hj.se/intranet/en/organization/jonkoping-international-business-school/committees-and-councils-at-jonkoping-international-business-school/council-of-undergraduate-and-master-education-cume.html">For more information about CUME click here</a></p><p>Please contact Helena Holmström (helena.holmstrom@ju.se) if you have any questions</p>
4
november
-
4
november
13:15
-
16:00
Plats
Kontakta Helena Holmström
|
Council of Undergraduate and Master Education (CUME)
Arrangör:
Jönköping International Business School
|
Forskningsbaserad undervisning - Teori och praktik i samverkan
5
november
-
5
november
08:30
-
16:00
<p>För program, anmälan och call for papers gå till: <a href="https://ju.se/forskningsbaseradundervisning">https://ju.se/forskningsbaseradundervisning</a></p><p>Enheten för samverkan, Högskolan för lärande och kommunikation och Jönköpings kommun</p>
5
november
-
5
november
08:30
-
16:00
|
Forskningsbaserad undervisning - Teori och praktik i samverkan
Arrangör:
Högskolan för lärande och kommunikation
|
Personalmöte 4, Hälsohögskolan
6
november
-
6
november
09:00
-
12:00
<p>Varmt välkomna till personalmöte!</p><p>Program och möteslänk kommer vid senare tillfälle.</p>
6
november
-
6
november
09:00
-
12:00
|
Personalmöte 4, Hälsohögskolan
Varmt välkomna till personalmöte!
Program och möteslänk kommer vid senare tillfälle.
Arrangör:
Hälsohögskolan
|
HLK-dag
7
november
-
7
november
09:00
-
12:00
<p>Obligatoriskt för all personal på HLK.</p>
7
november
-
7
november
09:00
-
12:00
|
HLK-dag
Obligatoriskt för all personal på HLK.
Arrangör:
Högskolan för lärande och kommunikation
|
Doktorandseminarium - Concept Work: deconstruction and reconstruction of ideas for your research
7
november
-
7
november
12:05
-
13:00
<p>Annette Hill, professor i MKV vid HLK, presenterar och diskuterar under rubriken “Concept Work: deconstruction and reconstruction of ideas for your research”.<br /><br />Seminariet kommer att genomföras på engelska på plats i Hc229 och via Zoom.<br />Zoom-länk: <a href="https://ju-se.zoom.us/j/62420924359?from=addon">https://ju-se.zoom.us/j/62420924359?from=addon</a></p>
7
november
-
7
november
12:05
-
13:00
|
Doktorandseminarium - Concept Work: deconstruction and reconstruction of ideas for your research
Annette Hill, professor i MKV vid HLK, presenterar och diskuterar under rubriken “Concept Work: deconstruction and reconstruction of ideas for your research”.
Seminariet kommer att genomföras på engelska på plats i Hc229 och via Zoom. Zoom-länk: https://ju-se.zoom.us/j/62420924359?from=addon
Arrangör:
Högskolan för lärande och kommunikation
|
Vårdforskning i samverkan, ViS - konferens
8
november
-
8
november
09:00
-
15:00
Stationshuset, Bergslagsgatan 2, Göteborg
<p>Vårdforskning i samverkan, ViS, bjuder in till föreläsningar och worshops på temat Integrerad vård</p>
8
november
-
8
november
09:00
-
15:00
Plats
Stationshuset, Bergslagsgatan 2, Göteborg
|
Vårdforskning i samverkan, ViS - konferens
Vårdforskning i samverkan, ViS, bjuder in till föreläsningar och worshops på temat Integrerad vård
Arrangör:
Hälsohögskolan
|
CCD working papers seminar: Using a whole-school approach to teacher professional development and support for highly able students
8
november
-
8
november
10:30
-
12:00
<p>Laura-Elena Runceanu has a PhD in Psychology and is affiliated with CCD. In this seminar, she will engage the participants in a discussion about how to implement a whole-school approach to teacher professional development and address the academic/educational and social-emotional needs of highly able students, including those who are twice- or multi-exceptional. Examples from educational practices will be also included. Currently, there is a growing interest in Sweden in the education of highly able students, although there are no agreed upon terminology, definitions, or models for identification and support recommended in the Swedish educational policies. The International Baccalaureate (IB) is mentioned in the specialist literature (e.g. VanTassel-Baska, 2023; Brody, 2023; Poelzer & Feldhusen, 1997) as an example of a program that meets the academic or educational needs of highly able students. However, there is a need to systematically support all highly able students, including those who are twice- or multi-exceptional, by offering in-service, evidence-informed professional learning development to teachers and support staff on how to address these unique needs, while consulting with the students and their families along the way.<br /><br />Zoom: <a href="https://ju-se.zoom.us/j/62137451716">https://ju-se.zoom.us/j/62137451716</a></p>
8
november
-
8
november
10:30
-
12:00
|
CCD working papers seminar: Using a whole-school approach to teacher professional development and support for highly able students
Laura-Elena Runceanu has a PhD in Psychology and is affiliated with CCD. In this seminar, she will engage the participants in a discussion about how to implement a whole-school approach to teacher professional development and address the academic/educational and social-emotional needs of highly able students, including those who are twice- or multi-exceptional. Examples from educational practices will be also included. Currently, there is a growing interest in Sweden in the education of highly able students, although there are no agreed upon terminology, definitions, or models for identification and support recommended in the Swedish educational policies. The International Baccalaureate (IB) is mentioned in the specialist literature (e.g. VanTassel-Baska, 2023; Brody, 2023; Poelzer & Feldhusen, 1997) as an example of a program that meets the academic or educational needs of highly able students. However, there is a need to systematically support all highly able students, including those who are twice- or multi-exceptional, by offering in-service, evidence-informed professional learning development to teachers and support staff on how to address these unique needs, while consulting with the students and their families along the way.
Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/62137451716
Arrangör:
Högskolan för lärande och kommunikation
|
Lärarutbildningsråd
11
november
-
11
november
10:00
-
12:00
<p>-</p>
11
november
-
11
november
10:00
-
12:00
|
Lärarutbildningsråd
Arrangör:
Högskolan för lärande och kommunikation
|
Digital nätverksträff för forskning - Centrum för odontologi och oral hälsa
13
november
-
13
november
15:00
-
16:30
<p>Våra möten är till för att träffas och diskutera aktuell forskning. Innehåll kan vara presentationer gällande pågående forskningsprojekt, nya projektidéer och metoder. Har du en idé om något som du vill diskutera eller presentera, kontakta Malin Stensson, <a href="mailto:malin.stensson@ju.se">malin.stensson@ju.se</a>. Du behöver inte vara aktiv inom området oral hälsa/odontologi för att medverka, alla är välkomna och tvärvetenskapliga samarbeten uppmuntras! </p><p>Zoom-länk till nätverksträffen: https://ju-se.zoom.us/j/62080166212</p>
13
november
-
13
november
15:00
-
16:30
|
Digital nätverksträff för forskning - Centrum för odontologi och oral hälsa
Våra möten är till för att träffas och diskutera aktuell forskning. Innehåll kan vara presentationer gällande pågående forskningsprojekt, nya projektidéer och metoder. Har du en idé om något som du vill diskutera eller presentera, kontakta Malin Stensson, malin.stensson@ju.se. Du behöver inte vara aktiv inom området oral hälsa/odontologi för att medverka, alla är välkomna och tvärvetenskapliga samarbeten uppmuntras!
Zoom-länk till nätverksträffen: https://ju-se.zoom.us/j/62080166212
Arrangör:
Centrum för odontologi och oral hälsa
|
Forskningsmöte för disputerade forskare
19
november
-
19
november
15:00
-
16:30
<p>Syfte med mötet är följa upp pågående ansökningar inom forskningsmiljön Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare, samt ha en dialog kring nya forskningsidéer.</p><p>Detta seminarium är digitalt och hålls på svenska.</p><p>Vi ses här: https://ju-se.zoom.us/j/63657022123</p>
19
november
-
19
november
15:00
-
16:30
|
Forskningsmöte för disputerade forskare
Syfte med mötet är följa upp pågående ansökningar inom forskningsmiljön Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare, samt ha en dialog kring nya forskningsidéer.
Detta seminarium är digitalt och hålls på svenska.
Vi ses här: https://ju-se.zoom.us/j/63657022123
Arrangör:
The Jönköping Academy
|
Halvtidsseminarium - Margareta Lindström
20
november
-
20
november
13:00
-
15:00
A521 Högskolan i Borås och Zoom
<p>Välkomna på Margareta Lindströms halvtidsseminarium i pedagogik!<br /><br /><strong>Titel:</strong><br />Läsaktiviteter med bilderböcker i förskolan<br /><br /><strong>Sammanfattning:</strong><br />Mitt forskningsprojekt intresserar sig för hur läsaktiviteter med bilderböcker (fysiska och digitala) produceras i förskolan. Genom att följa bilderboken och vad som händer kring bilderbokens texter, bilder och innehåll på en förskoleavdelning med barn i åldrarna 3–6 år har fokus riktats mot hur olika resurser samhandlar i läsaktiviteter och vilken betydelse detta får.<br /><br />Teoretiska utgångspunkter tas i posthumanistiska teoribildningar och närmare bestämt i Karen Barads (2007) agentiska realism, där agens uppfattas uppstå i samhandlingar mellan levande och icke levande materia och diskurser. Detta innebär att fokus förskjuts från det mänskliga agerandet, som exempelvis hur vuxna läser högt för barn, till vad som sker i samhandlingar mellan exempelvis bilderböckers bilder, texter och innehåll, barn, pedagoger, möbler, tid och rum. På detta sätt vill jag koppla ett bredare grepp om förskolans läsaktiviteter, som kan bidra till en ökad förståelse för hur dessa kan stöttas och därigenom stimulera barns läsning i förskolan.<br /><br />Zoom: <a href="https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fhb-se.zoom.us%2Fj%2F67568112027&data=05%7C02%7CKarolina.Hyckenberg%40ju.se%7Cce67b0e4af564141713608dc74f0c190%7C7564bc8f37384b4dbd575a02ca6215fb%7C0%7C0%7C638513824588517301%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=dbcJNhs%2BAXVa1UtRtTkWM3e0GOWnozAGvWNHZOXgT6E%3D&reserved=0">https://hb-se.zoom.us/j/67568112027</a></p>
20
november
-
20
november
13:00
-
15:00
Plats
A521 Högskolan i Borås och Zoom
|
Halvtidsseminarium - Margareta Lindström
Välkomna på Margareta Lindströms halvtidsseminarium i pedagogik!
Titel:
Läsaktiviteter med bilderböcker i förskolan
Sammanfattning:
Mitt forskningsprojekt intresserar sig för hur läsaktiviteter med bilderböcker (fysiska och digitala) produceras i förskolan. Genom att följa bilderboken och vad som händer kring bilderbokens texter, bilder och innehåll på en förskoleavdelning med barn i åldrarna 3–6 år har fokus riktats mot hur olika resurser samhandlar i läsaktiviteter och vilken betydelse detta får.
Teoretiska utgångspunkter tas i posthumanistiska teoribildningar och närmare bestämt i Karen Barads (2007) agentiska realism, där agens uppfattas uppstå i samhandlingar mellan levande och icke levande materia och diskurser. Detta innebär att fokus förskjuts från det mänskliga agerandet, som exempelvis hur vuxna läser högt för barn, till vad som sker i samhandlingar mellan exempelvis bilderböckers bilder, texter och innehåll, barn, pedagoger, möbler, tid och rum. På detta sätt vill jag koppla ett bredare grepp om förskolans läsaktiviteter, som kan bidra till en ökad förståelse för hur dessa kan stöttas och därigenom stimulera barns läsning i förskolan.
Zoom: https://hb-se.zoom.us/j/67568112027
Arrangör:
Högskolan för lärande och kommunikation
|
CCD international seminar: Supporting students to use generative AI tools ethically and effectively in academic writing
22
november
-
22
november
10:30
-
12:00
<p>Ursula Wingate, a Professor of Language Education at King's College London, will discuss supporting students in using generative AI tools ethically and effectively in academic writing. Drawing on the concept of translanguaging, she will first explore the role of a non-generative tool, machine translation, in assisting multilingual students with text composition.</p><p>She will then present the design, delivery and outcomes of a pedagogical intervention funded by the King’s College Teaching Fund. The intervention aimed to equalise opportunities for writers from diverse linguistic backgrounds and to enable digitally less experienced students to use the most effective tools for the enhancement of their texts.</p><p>Four student collaborators were recruited to assist in the implementation and evaluation of workshops on the use of AI tools. The workshops were informed by focus group discussions with students from both undergraduate and postgraduate programmes. The findings show a mismatch between evolving university policies and students’ perceptions and use of AI tools. Frequent changes in regulations also posed challenges to our development of the AI workshops. The talk will conclude with a discussion of AI policies and regulations and their impact on levelling the linguistic playing field for non-native speakers of English.<br /><br />Zoom: <a href="https://ju-se.zoom.us/j/68893618604">https://ju-se.zoom.us/j/68893618604</a></p>
22
november
-
22
november
10:30
-
12:00
|
CCD international seminar: Supporting students to use generative AI tools ethically and effectively in academic writing
Ursula Wingate, a Professor of Language Education at King's College London, will discuss supporting students in using generative AI tools ethically and effectively in academic writing. Drawing on the concept of translanguaging, she will first explore the role of a non-generative tool, machine translation, in assisting multilingual students with text composition.
She will then present the design, delivery and outcomes of a pedagogical intervention funded by the King’s College Teaching Fund. The intervention aimed to equalise opportunities for writers from diverse linguistic backgrounds and to enable digitally less experienced students to use the most effective tools for the enhancement of their texts.
Four student collaborators were recruited to assist in the implementation and evaluation of workshops on the use of AI tools. The workshops were informed by focus group discussions with students from both undergraduate and postgraduate programmes. The findings show a mismatch between evolving university policies and students’ perceptions and use of AI tools. Frequent changes in regulations also posed challenges to our development of the AI workshops. The talk will conclude with a discussion of AI policies and regulations and their impact on levelling the linguistic playing field for non-native speakers of English.
Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/68893618604
Arrangör:
Högskolan för lärande och kommunikation
|
Seminar with Stephen Billett, Griffith University, Australia - Integrating innovations and learning at work
25
november
-
25
november
10:00
-
12:00
<p>This presentation draws on two investigations undertaken in small to medium size enterprises in Singapore and how the processes of innovation were initiated, supported, enacted and evaluated, and the reciprocal learning that arose.</p><p><a href="https://experts.griffith.edu.au/19067-stephen-billett">More info on Stephen ></a></p><p>This seminar will be held in English and is conducted in hybrid form, with the possibility to participate at the School of Health and Welfare, room Ga934, alternatively through the link https://ju-se.zoom.us/j/63657022123</p>
25
november
-
25
november
10:00
-
12:00
|
Seminar with Stephen Billett, Griffith University, Australia - Integrating innovations and learning at work
This presentation draws on two investigations undertaken in small to medium size enterprises in Singapore and how the processes of innovation were initiated, supported, enacted and evaluated, and the reciprocal learning that arose.
More info on Stephen >
This seminar will be held in English and is conducted in hybrid form, with the possibility to participate at the School of Health and Welfare, room Ga934, alternatively through the link https://ju-se.zoom.us/j/63657022123
Arrangör:
The Jönköping Academy
|
Lärarutbildningskonferens för Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet
25
november
-
25
november
10:15
-
12:00
<p>Lärarutbildningskonferens för Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet</p>
25
november
-
25
november
10:15
-
12:00
|
Lärarutbildningskonferens för Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet
Lärarutbildningskonferens för Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet
Arrangör:
Högskolan för lärande och kommunikation
|
Webbinarium om forskningsfinansiering
26
november
-
27
november
08:30
-
12:00
<p>Välkommen till det årliga webbinariet om forskningsfinansiering för högskolorna i Västsverige! </p><p>Datum: 26-27 november</p><p>Tid: 08:30-12:00</p><p>Plats: Zoom (länk skickas ut till anmälda deltagare en vecka innan webinariet) </p><p> </p><p><strong>Anmälan: Fyll i <a href="https://esmaker.net/nx2/s.aspx?id=df3e59535806">anmälningsformuläret</a> senast 18 november</strong></p><p> </p><p>Dag 1: Svenska statliga finansiärer presenterar sin verksamhet</p><p>Dag 2: JU:s Grants Office presenterar olika möjligheter till EU-finansiering</p><p>Alla presentationer hålls på engelska. För mer information, kontakta linda.olsson@ju.se eller shira.becker@ju.se.</p><p> </p>
26
november
-
27
november
08:30
-
12:00
|
Webbinarium om forskningsfinansiering
Välkommen till det årliga webbinariet om forskningsfinansiering för högskolorna i Västsverige!
Datum: 26-27 november
Tid: 08:30-12:00
Plats: Zoom (länk skickas ut till anmälda deltagare en vecka innan webinariet)
Anmälan: Fyll i anmälningsformuläret senast 18 november
Dag 1: Svenska statliga finansiärer presenterar sin verksamhet
Dag 2: JU:s Grants Office presenterar olika möjligheter till EU-finansiering
Alla presentationer hålls på engelska. För mer information, kontakta linda.olsson@ju.se eller shira.becker@ju.se.
Arrangör:
Jönköping University
|
Forskning om Nära vård
26
november
-
26
november
09:00
-
14:30
<p>En idégenererande mötesplats om nuläge och behov av forskning i den Nära vården.</p><p>Dagen vänder sig till chefer och medarbetare i Region Jönköpings län, länets kommuner, och forskare på Jönköping University samt övriga intresserade. Dagen kommer innehålla exempel på pågående forskning och diskussioner.</p><p>Träffen arrangeras på Rosenlunds vårdcentrum av JU, JA, RJL och Kommunal utveckling och hålls på svenska.</p><p><a href="https://ju.se/download/18.6c11b43b1901fdd27c818704/1718895864551/Inbjudan%20forskning%20i%20den%20N%C3%A4ra%20v%C3%A5rden%2026%20nov.pdf">Se mer info och anmälan ></a></p>
26
november
-
26
november
09:00
-
14:30
Plats
Rosenlunds vårdcentrum
|
Forskning om Nära vård
En idégenererande mötesplats om nuläge och behov av forskning i den Nära vården.
Dagen vänder sig till chefer och medarbetare i Region Jönköpings län, länets kommuner, och forskare på Jönköping University samt övriga intresserade. Dagen kommer innehålla exempel på pågående forskning och diskussioner.
Träffen arrangeras på Rosenlunds vårdcentrum av JU, JA, RJL och Kommunal utveckling och hålls på svenska.
Se mer info och anmälan >
Arrangör:
The Jönköping Academy
|