Februari

Slutseminarium - Tina Yngvesson

11 Februari 2026 - 11 Februari 2026

13:00 - 15:00

Ha208 och Zoom

11 februari 2026 - 11 februari 2026
13:00 - 15:00

Plats

Ha208 och Zoom


Slutseminarium - Tina Yngvesson

Välkomna på Tina Yngvessons slutseminarium i pedagogik!

Titel:
Negotiating Partnerships: Parent Engagement and Inequality in Swedish Preschools - between policy ideals and everyday practices

Sammanfattning:

Denna avhandling undersöker föräldrars perspektiv på delaktighet i svensk förskoleverksamhet, med fokus på hur samarbeten mellan hem och förskola stödjer barns välbefinnande, förstått som en integrering av omsorg, utveckling och lärande i enlighet med Lpfö 18. Med stöd i Bronfenbrenner, Bourdieu och läroplansteori utforskar avhandlingen spänningar mellan politiska ideal och vardaglig praktik.

Den centrala frågan rör hur föräldradelaktighet förstås och praktiseras i förskolan, vilket undersöks genom fyra delstudier som använder posthumanistiska, fenomenologiska, policynära och bourdieuska ansatser. Tillsammans visar de att delaktighet verkar på tre sammanlänkade nivåer: ontologiska (samproduktion mellan barn, föräldrar, pedagoger och miljöer), etiska (pedagogers takt och professionella ansvar) och strukturella (policy, dokumentation och ansvarsstyrning).

Resultaten visar att även om läroplanen främjar samarbete, innebär dess icke-föreskrivande karaktär att delaktighetspraktiker blir beroende av pedagogers kompetens och institutionella förutsättningar. Denna flexibilitet möjliggör kontextanpassade arbetssätt men skapar också ojämlikheter som kan gynna familjer med större kulturellt kapital. Föräldrar värderar förskolan som en trygg social miljö men upplever samtidigt osäkerhet kring sina roller, och maktasymmetrier leder ofta till att föräldraperspektiv marginaliseras.

Avhandlingen argumenterar för att föräldradelaktighet är en dynamisk och förhandlad process som kräver relationssensitivitet, professionell expertis och stödjande strukturer. Ett genuint partnerskap, snarare än enbart involvering, är avgörande för att främja barns välbefinnande.

Läsgrupp
Diskutant: Professor Mia Helena Heikkilä, Stockholms universitet
Granskare: Professor Ann-Katrin Svensson, Högskolan i Borås
Granskare: Dr. Sara Hvit Lindstrand, Högskolan för lärande och kommunikation

Zoomlänk: https://hb-se.zoom.us/j/6084810360



Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation
Senast uppdaterad: 2025-11-21 08:08