Kalendarium

April

CCD working papers seminar: Historieundervisning som främjar hantering och förståelse av historiska källor och framställningar

12 April 2024 - 12 April 2024

10:30 - 12:00

Hc229 och Zoom

12 april 2024 - 12 april 2024
10:30 - 12:00

Plats

Hc229 och Zoom


CCD working papers seminar: Historieundervisning som främjar hantering och förståelse av historiska källor och framställningar

Anders Nersäter, doktor i pedagogik med inriktning mot didaktik och affilierad forskare vid CCD, presenterar sitt kommande forskningsprojekt. Syftet är att pröva och undersöka design av undervisning som kan stödja lärares arbete med att utveckla elevers förmåga att på ett funktionellt sätt hantera historiska källor och historiska framställningar. Tidigare forskning har visat att en stor andel elever har svårigheter att hantera dessa två centrala dimensioner av historieämnet, samtidigt som forskningen även visar att en stor andel lärare upplever utmaningar i att undervisa om historiska källor och historiska framställningar. Teoretiskt utgår projektet från historical literacy (Lee, 2011) där fokus är att historiska fenomen ska kunna hanteras på ett funktionellt sätt i relation till den egna samtiden. En grundförutsättning för detta är en kvalitativ förståelse för hur historisk kunskap skapas och valideras.

De undervisningsdesigner som vi avser att ta fram inom projektet syftar till att öka elevernas möjlighet att hantera källor och framställningar på ett funktionellt sätt. Projektet genomförs i form av deltagarorienterad designforskning – Learning Study – där lärare och forskare samverkar med att ta fram en undervisningsdesign som prövas, utvärderas och revideras i tre cykler på två gymnasieskolor. Den utsträckning i vilken elevernas förståelse för dessa förmågor förändras efter interventionernas genomförande undersöks genom för- och efter-tester.

Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/66449874466



Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation
Senast uppdaterad: 2023-12-05 12:13