Maria Hammarsten

Universitetsadjunkt i pedagogik
Avdelningen för pedagogik , Högskolan för lärande och kommunikation

Kontakt

Rum
Hd 320
Extern telefon
+4673-9101534
Ändra din information

Forskningsgrupper

Forskning

Maria bedriver för närvarande doktorandstudier i platsspecifika kontexter ur barns perspektiv. Hammarstens licentiatuppsats; Skogsträdgårdsvistelser ur barns perspektiv - Speglat under samtalspromenader handlade om barns utvecklande av ekologisk litteracitet, förebyggande av växtblindhet och en skogsträdgårds upplevelseerbjudanden. Studien visade på utomhuspedagogikens potential i skogsträdgårdar, när folkhögskolepedagoger och grundskolelärare samarbetar. Licentiatuppsatsen adresserade också det kompensatoriska uppdraget i mötet med barn som i vardagen inte har direkt närhet till naturmiljöer. Maria ingår i ”Barn och Unga”, ett nätverk med intresse för forskning om barn och ungas livsvillkor, aktörskap, lärande och utveckling, ”Fritids(hems)pedagogiska nätverket” och ”Nordiskt forskningsnätverk för miljö- och hållbarhetsutbildning”. Hon är ordförande i ”Utenavet”, ett nationellt och ideellt nätverk för att främja utomhusbaserat lärande, samt bloggar regelbundet för Vertikals, en arena för dialog mellan teori och praktik som påverkar vår gemensamma framtid och utbyte av kunskap mellan människor. Hammarsten ingår även i NaTe-gruppens högre seminarieserie vid Göteborgs universitet. Marias forskningsintressen är utomhuspedagogik, utomhusundervisning och lärande för hållbarhet. 

Biografi

Maria innehar en doktorandtjänst i pedagogiskt arbete i naturvetenskapens didaktik vid IDPP, Göteborgs universitet. Hammarsten är även universitetsadjunkt i pedagogik, fil. lic. i pedagogik med inriktning mot didaktik på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU), har undervisat på lärarutbildningen, varit verksam i fristående kurser, professionsutvecklande seminarium, kompetensutvecklingsuppdrag, har varit aktiv i HLK 2komma5 och framtaget kursplaner för Skolverket [Matematiklärande i ett utomhuspedagogiskt perspektiv, Det utvidgade klassrummet inom svenska och matematik] och för uppdragsutbildningar [Öppen fritids- och ungdomsverksamhet – meningsfull fritid, Mötesplatser för ungdomars fritid]. sedan 2005. 

Hammarsten har vid Linköpings universitet handlett internationella studenter i masterprogrammet, Outdoor and Sustainability Education. Hösten 2020 arbetade Maria delvis med att bedriva undervisning i pedagogik vid Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim, Norge. Under 2023 bidrog Maria med utomhuspedagogisk kompetens till den pedagogiska verksamheten och vid tre olika universitet i Japan.

Hammarsten har en magister- och masterexamen i pedagogik med utomhusdidaktisk inriktning. Maria har även en barn- och ungdomspedagogisk examen och lärarlegitimation i flera skolämnen mot grundskolans tidigare år och fritidshem.

ORCID ID

https://orcid.org/0000-0001-5432-6418