Svenska ll - Tidig läs- och skrivutveckling för grundlärare F-3 22,5 hp
Kursinnehåll
• Svenskämnet i aktuella styrdokument• Svenskämnet förr och nu
• Teoretiska perspektiv på elevers läs- och skrivlärande
• Språklig medvetenhet
• Metoder för tidig läs- och skrivundervisning
• Avkodning/inkodning, begynnande skrivande
• Dialogisk högläsning och läsförståelse
• Undervisningsplanering utifrån aktuella styrdokument
• Läs- och skrivsvårigheter
• Kartläggning och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling
• Multimodala berättelseformer, exempelvis i böcker, film och webbaserade texter
• Bilderböcker och lyrik
• Berättande texter och sakprosatexter
• Barnbokens historik och kännetecken
• Didaktiska perspektiv vad gäller elevers textproduktion, analogt och digitalt
• Grunder i svenska språkets struktur
• Formellt skrivande inom högre utbildning
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 15 hp i utbildningsvetenskaplig kärna och godkänt resultat i Svenska I - Tidigt språkande och meningsskapande för grundlärare F-3, 7,5 hp eller motsvarandeUtbildningsnivå: Grundnivå G1F
Kurskod/Ladokkod: L2SK12
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Senast ändrad 2022-11-09 11:32:55