Bedömning och betygssättning för grundlärare 4-6 (UVK) 7,5 hp
Kursinnehåll
- Förhållandet mellan kunskapssyn, styrdokument, undervisningspraktik och olika former för bedömning (alignment)
- Styrdokumentens olika delar och inbördes relation, samt deras relation till undervisningsplanering, bedömning och betygssättning
- Bedömning i formativa och summativa syften
- Nuvarande betygssystem och betygsskala samt jämförelser historiskt och internationellt
- Skolans bedömningsrelaterade dokumentation utifrån pedagogiska och juridiska perspektiv
- Kritisk analys och konstruktion av uppgifter och prov som kan användas som grund för bedömning av och för lärande
- Bedömning och betygssättning av konkreta elevprestationer
- Pedagogisk planering, bedömningsmatriser och prov i praktiken
- Validitet, reliabilitet, rättssäkerhet, likvärdighet, Opportunity to Learn (OTL) och rättvisa i relation till styrdokument och kunskapssyn, samt vad detta innebär i praktiken
- Likvärdighet ur olika perspektiv och bedömning av elever i svårigheter
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkänt resultat om minst 25,5 hp i utbildningsvetenskaplig kärna, minst 75 hp i ämnes- och ämnesdidaktiska studier (engelska, matematik, svenska eller valbart fördjupningsområde) samt Verksamhetsförlagd utbildning II för grundlärare 4-6, 7,5 hp eller motsvarande.Utbildningsnivå: Grundnivå G2F
Kurskod/Ladokkod: LB4N12
Kursen ges vid: Högskolan för lärande och kommunikation
Senast ändrad 2022-01-12 14:04:45