Praktiknära utbildningsforskning (PUF)
Forskningsmiljön PUF bedriver forskning som har tydlig relevans för skolans, förskolans och fritidshemmets praktiker. Vi arbetar för en hållbar samverkan mellan forskning och utbildning i alla olika skolformer. Forskningssamarbetena är såväl regionala, nationella som internationella.
Gemensamt för forskningen i miljön är att den utgår från frågor som olika aktörer inom utbildningssystemet kan ställa sig i sin yrkesutövning. Därmed har forskningen tydlig relevans inte bara för grundskola, gymnasieskola, fritidshem och förskola, utan även för lärarutbildningen. Flera av miljöns forskare är också djupt involverade i JU:s lärarutbildningsprogram. Forskningsmiljön består av fem olika teman och en strategisk satsning.
Jesper Boesen, forskningsmiljöledare för PUF.
Teman
Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
Docenter
- Jesper Boesen
- Robert Gunnarsson
- Karin Renblad Länk till annan webbplats.
- Catarina Schmidt Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
Doktorander
- Susanna Anderstaf
- Johan Bäcklund
- Carin Bäcknäs Länk till annan webbplats.
- Pontus Bäckström Länk till annan webbplats.
- Marie Carlsson Länk till annan webbplats.
- Soodabeh Einhärjar Länk till annan webbplats.
- Maria Helming Gustavsson Länk till annan webbplats.
- Josefin Rostedt Länk till annan webbplats.
- Jabil Seven Länk till annan webbplats.
- Linda Sjögren Länk till annan webbplats.
- Tina Yngvesson Länk till annan webbplats.
- Charlotte Öhman
Adjunkter
- Git Blomberg Länk till annan webbplats.
- Monica Carlsson Länk till annan webbplats.
- Eva Dahlqvist
- Fredrik Ebefors
- Karin Jardmo Länk till annan webbplats.
- Eva-Lena Jonsson Länk till annan webbplats.
- Birgitta Lundberg Länk till annan webbplats.
- Gun Sand Länk till annan webbplats.
- Lina Mrak
- Ulla-Lena Simonsson
- Andreas Widlund
- Helena Svanängen Länk till annan webbplats.
- Carina Svensson Länk till annan webbplats.
- Anna Wiman Häll Länk till annan webbplats.
- Ulrika Martinsson Länk till annan webbplats.
- Klas Öhling
Affilierade forskare
- Liz Browne Länk till annan webbplats.
- Beth Ferholt Länk till annan webbplats.
- Henrik Hansson Länk till annan webbplats.
- Colette Henry Länk till annan webbplats.
- Per Håkansson Länk till annan webbplats.
- Norris Krueger Länk till annan webbplats.
- Robert Lecusay Länk till annan webbplats.
- Gunvie Möllås Länk till annan webbplats.
- Anna Pauliina Rainio
- Svein Tvedt Johansen Länk till annan webbplats.
- Hamsa Venkatakrishnan Länk till annan webbplats.
Projekt
GEM
Ge tjejer kraft och möjlighet att omfamna sin digitala och entreprenöriella förmåga.
MOST
MOST, som står för Meaningful Open Schooling Connects Schools to Communities, är ett EU-projekt som Högskolan för lärande och kommunikation deltar i genom forskargruppen Praktiknära utbildningsforskning (PUF).
ULF
ULF är en nationell försöksverksamhet som genomfördes på uppdrag av regeringen mellan år 2017 och 2021. Försöksverksamheten ska utveckla och pröva hållbara samverkansmodeller mellan akademi och skola vad gäller forskning, skolverksamhet och lärarutbildning. Försöksverksamheten har nu förlängs till 2024 som en övergång till permanent verksamhet.
Professionsdriven skolutveckling med fokus på förskolan och förskoleklass
Publikationer
-
Sjöberg, J., Blom, K., Rostedt, J. (2023). Nyfiken på MKV-doktoranden Annika W!: Avsnitt 17 av HLKs doktorandpodd.
Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikations doktorandorganisation, Jönköping University
-
Sjöberg, J., Blom, K., Rostedt, J. (2023). Vara på konferens om rädsla och vad gör andra doktorander?: Avsnitt 16 av HLKs doktorandpodd.
Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikations doktorandorganisation, Jönköping University
-
Sjöberg, J., Blom, K., Rostedt, J. (2023). Balans mellan undervisning och forskning + besök av prof. Tobias Samuelsson! Doktorandpodd@HLK: Avsnitt 15 av HLKs doktorandpodd.
Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikations doktorandorganisation, Jönköping University
-
Godhe, A. (2023). Swedish teachers' digital competence: infrastructures for teaching and working.
In: S. Willermark, A. D. Olofsson, J. O. Lindberg (Ed.), Digitalization and Digital Competence in Educational Contexts: A Nordic Perspective from Policy to Practice (pp. 194-206). Taylor & Francis
-
Wernholm, M., Hvit Lindstrand, S., Kjällander, S. (2023). Barns hybrida lek i förskolan.
Utbildning och Lärande / Education and Learning 17(4), 105-122
-
Elofsson, J., Ekdahl, A. (2023). Supporting or restricting mathematical communication and reasoning in teaching 6-year olds.
-
Ekdahl, A. (2023). 6-year-olds’ different ways of reasoning about a larger collection of items.
-
Kullberg, A., Ekdahl, A. (2023). To see the yet unseen – “critical aspects” as a key to developing teaching and students’ learning.
-
Rostedt, J. (2023). Traces of children’s agency in preschool; teacher’s out-of-classroom planning work.
European Early Childhood Education Research Association (EECERA)
-
Bäcklund, J. (2023). Teaching and Learning in the 21st century – Classrooms in 2022 with a focal point on digital tools.
-
Schmidt, C., Molin, L. (2023). Paradoxes of access to equity: multilingual primary school classroom practices.
Language and Education
-
Almgren White, A., Sundberg, S. (2023). Creative play sculptures from a sustainable and intermedial perspective.
-
Öhman, C. (2023). Parental participation in preschool teaching – An aspect of democracy.
European Early Childhood Education Research Association (EECERA)
-
Graven, M., Venkat, H. (2023). SAARMSTE's role in building and connecting Early Grade Mathematics research: A review of SAARMSTE Proceedings 2003-2022.
Taylor & Francis
-
Godhe, A. (2023). Teachers’ experience of the breakdown of infrastructures during the pandemic.
Education and Information Technologies
Alla träffar från DiVA (602)