Anders Dybelius

Vertikals logo

Mitt i historiebruket
Vilken betydelse har egentligen berättelsen – narratologin – om vår lokala historia i tider av digitalisering, påverkan av sociala medier och ett hetsigt, globalt informationsflöde? Allt större, är mitt svar! Av den anledning ägnar jag en del av min forskning åt hur vi använder vår historia. Det kallas för historiebruk eller historiedidaktik.

Jag har särskilt fokuserat på förhållandet mellan stad och land och den allt mer dränerande samhälleliga situation som mindre orter brottas med. I nedmonteringen av samhällsservice, skola och handel får bygden arbeta hårt med att hitta sin identitet, och då blir unika historiska värden en faktor som kan marknadsföras och ge reklam åt orten. Det historiska värdet – den narrativa skildringen – blir därmed ett värdefullt kulturellt kapital att använda för den mindre orten.

Arbetet med att hitta sin identitet är inte självklart för alla orter. Ett exempel som jag valt att studera i min forskning är hur Jönköpings kommun i jakten på turister och uppmärksamhet valde att förlägga en utställning vid namn, Gladiatorer Colosseums hjältartill mässområdet Elmia sommaren 2018. Arrangemanget blev ett fiasko med besökssiffror långt under de förväntade med stor mediauppmärksamhet och granskning av kommunens revisorer, vilken fortfarande pågår. Mina forskningsresultat kring denna händelse kommer jag att berätta mer om på bloggen framöver.

Som filosofie doktor i historia är mitt forskningsområde brett och rymmer bl a svensk historia från 1600-, 1700- och 1800-talet med specialområdet den karolinska tiden. Denna narrativa forskning har resulterat i den alldeles färska boken Möten med personligheten Karl XII. En bok som går på djupet med vem Karl XII var.

Som verksam vid Jönköping University är jag knuten till forskningsmiljön Livslångt lärande som även inkluderar åldersgruppen 65+. Vi blir idag allt friskare, jobbar allt längre och studerar långt efter pensionsåldern. Ett bevis är Senioruniversitetet där föreläsningarna inom humaniora på Jönköping University drar fulla hus.

Jag har också förmånen att dela med mig av mina kunskaper genom föreläsningar i många olika sammanhang både på högskolan och i det omgivande samhället. Jag medverkar även ibland i vetenskapliga poddar. Att blogga blir dock första gången och jag ser fram emot att bygga in mina historiska kunskaper i ett nytt och digitalt mediaforum. Det är ju också en sorts historiebruk!

 

Om Anders

Jag disputerade vid Göteborgs universitet med avhandlingen Ett hållbart minne? Historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848-2009, som handlar om hur Sverige formade sin identitet efter förlusten av Finland. Jag är legitimerad gymnasielärare i historia och samhällskunskap samt för undervisning i grundskolans åk 3-9 i historia, samhällskunskap och religionskunskap. Jag är också legitimerad gymnasielärare i digitalt skapande och fotografisk bild. På Jönköping University är jag idag verksam på lärarutbildningen, inom fristående kurser och uppdragsutbildning och erhöll där studentkårens pedagogiska utmärkelse för bästa lärare 2009. På fritiden gillar jag att bara finnas till för familjen med en kopp kaffe i handen, att cykla riktigt långa lopp och att styrketräna. Jag fotograferar och reser gärna och när tillfälle ges tackar jag aldrig nej till HV71 och Nässjö basket.