Kalendarium

Events in English
jan
feb
mar
apr
maj
jun
jul
aug
sep
okt
nov
dec
M T O T F L S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

November

Council of Undergraduate and Master Education (CUME)

4 november - 4 november

13:15 - 16:00

Kontakta Helena Holmström

<p><a href="https://intranet.hj.se/intranet/en/organization/jonkoping-international-business-school/committees-and-councils-at-jonkoping-international-business-school/council-of-undergraduate-and-master-education-cume.html">For more information about CUME click here</a></p><p>Please contact Helena Holmstr&ouml;m (helena.holmstrom@ju.se) if you have any questions</p>
4 november - 4 november
13:15 - 16:00

Plats

Kontakta Helena Holmström


Direktlänk

Council of Undergraduate and Master Education (CUME)

For more information about CUME click here

Please contact Helena Holmström (helena.holmstrom@ju.se) if you have any questions


Arrangör: Jönköping International Business School

Forskningsbaserad undervisning - Teori och praktik i samverkan

5 november - 5 november

08:30 - 16:00

JU-aulan

<p>F&ouml;r program, anm&auml;lan och call for papers g&aring; till:&nbsp;<a href="https://ju.se/forskningsbaseradundervisning">https://ju.se/forskningsbaseradundervisning</a></p><p>Enheten f&ouml;r samverkan, H&ouml;gskolan f&ouml;r l&auml;rande och kommunikation och J&ouml;nk&ouml;pings kommun</p>
5 november - 5 november
08:30 - 16:00

Plats

JU-aulan


Direktlänk

Forskningsbaserad undervisning - Teori och praktik i samverkan

För program, anmälan och call for papers gå till: https://ju.se/forskningsbaseradundervisning

Enheten för samverkan, Högskolan för lärande och kommunikation och Jönköpings kommun


Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation

Personalmöte 4, Hälsohögskolan

6 november - 6 november

09:00 - 12:00

<p>Varmt v&auml;lkomna till personalm&ouml;te!</p><p>Program och m&ouml;tesl&auml;nk kommer vid senare tillf&auml;lle.</p>
6 november - 6 november
09:00 - 12:00

Plats

-


Direktlänk

Personalmöte 4, Hälsohögskolan

Varmt välkomna till personalmöte!

Program och möteslänk kommer vid senare tillfälle.


Arrangör: Hälsohögskolan

HLK-dag

7 november - 7 november

09:00 - 12:00

Hc218

<p>Obligatoriskt f&ouml;r all personal p&aring; HLK.</p>
7 november - 7 november
09:00 - 12:00

Plats

Hc218


Direktlänk

HLK-dag

Obligatoriskt för all personal på HLK.


Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation

Doktorandseminarium - Concept Work: deconstruction and reconstruction of ideas for your research

7 november - 7 november

12:05 - 13:00

Hc229 och Zoom

<p>Annette Hill, professor i MKV vid HLK, presenterar och diskuterar under rubriken &ldquo;Concept Work: deconstruction and reconstruction of ideas for your research&rdquo;.<br /><br />Seminariet kommer att genomf&ouml;ras p&aring; engelska p&aring; plats i Hc229 och via Zoom.<br />Zoom-l&auml;nk:&nbsp;<a href="https://ju-se.zoom.us/j/62420924359?from=addon">https://ju-se.zoom.us/j/62420924359?from=addon</a></p>
7 november - 7 november
12:05 - 13:00

Plats

Hc229 och Zoom


Direktlänk

Doktorandseminarium - Concept Work: deconstruction and reconstruction of ideas for your research

Annette Hill, professor i MKV vid HLK, presenterar och diskuterar under rubriken “Concept Work: deconstruction and reconstruction of ideas for your research”.

Seminariet kommer att genomföras på engelska på plats i Hc229 och via Zoom.
Zoom-länk: https://ju-se.zoom.us/j/62420924359?from=addon


Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation

Vårdforskning i samverkan, ViS - konferens

8 november - 8 november

09:00 - 15:00

Stationshuset, Bergslagsgatan 2, Göteborg

<p>V&aring;rdforskning i samverkan,&nbsp;ViS, bjuder in till f&ouml;rel&auml;sningar och worshops p&aring; temat Integrerad v&aring;rd</p>
8 november - 8 november
09:00 - 15:00

Plats

Stationshuset, Bergslagsgatan 2, Göteborg


Direktlänk

Vårdforskning i samverkan, ViS - konferens

Vårdforskning i samverkan, ViS, bjuder in till föreläsningar och worshops på temat Integrerad vård


Arrangör: Hälsohögskolan

CCD working papers seminar: Using a whole-school approach to teacher professional development and support for highly able students

8 november - 8 november

10:30 - 12:00

Zoom

<p>Laura-Elena Runceanu has a PhD in Psychology and is affiliated with CCD. In this seminar, she will engage the participants in a discussion about how to implement a whole-school approach to teacher professional development and address the academic/educational and social-emotional needs of highly able students, including those who are twice- or multi-exceptional. Examples from educational practices will be also included. Currently, there is a growing interest in Sweden in the education of highly able students, although there are no agreed upon terminology, definitions, or models for identification and support recommended in the Swedish educational policies. The International Baccalaureate (IB) is mentioned in the specialist literature (e.g. VanTassel-Baska, 2023; Brody, 2023; Poelzer &amp; Feldhusen, 1997) as an example of a program that meets the academic or educational needs of highly able students. However, there is a need to systematically support all highly able students, including those who are twice- or multi-exceptional, by offering in-service, evidence-informed professional learning development to teachers and support staff on how to address these unique needs, while consulting with the students and their families along the way.<br /><br />Zoom:&nbsp;<a href="https://ju-se.zoom.us/j/62137451716">https://ju-se.zoom.us/j/62137451716</a></p>
8 november - 8 november
10:30 - 12:00

Plats

Zoom


Direktlänk

CCD working papers seminar: Using a whole-school approach to teacher professional development and support for highly able students

Laura-Elena Runceanu has a PhD in Psychology and is affiliated with CCD. In this seminar, she will engage the participants in a discussion about how to implement a whole-school approach to teacher professional development and address the academic/educational and social-emotional needs of highly able students, including those who are twice- or multi-exceptional. Examples from educational practices will be also included. Currently, there is a growing interest in Sweden in the education of highly able students, although there are no agreed upon terminology, definitions, or models for identification and support recommended in the Swedish educational policies. The International Baccalaureate (IB) is mentioned in the specialist literature (e.g. VanTassel-Baska, 2023; Brody, 2023; Poelzer & Feldhusen, 1997) as an example of a program that meets the academic or educational needs of highly able students. However, there is a need to systematically support all highly able students, including those who are twice- or multi-exceptional, by offering in-service, evidence-informed professional learning development to teachers and support staff on how to address these unique needs, while consulting with the students and their families along the way.

Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/62137451716


Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation

Lärarutbildningsråd

11 november - 11 november

10:00 - 12:00

Ha208

<p>-</p>
11 november - 11 november
10:00 - 12:00

Plats

Ha208


Direktlänk

Lärarutbildningsråd

-


Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation

Digital nätverksträff för forskning - Centrum för odontologi och oral hälsa

13 november - 13 november

15:00 - 16:30

Zoom/distans

<p>V&aring;ra m&ouml;ten &auml;r till f&ouml;r att tr&auml;ffas och diskutera aktuell forskning. Inneh&aring;ll kan vara presentationer g&auml;llande p&aring;g&aring;ende forskningsprojekt, nya projektid&eacute;er och metoder. Har du en id&eacute; om n&aring;got som du vill diskutera eller presentera, kontakta Malin Stensson, <a href="mailto:malin.stensson@ju.se">malin.stensson@ju.se</a>. Du beh&ouml;ver inte vara aktiv inom omr&aring;det oral h&auml;lsa/odontologi f&ouml;r att medverka, alla &auml;r v&auml;lkomna och tv&auml;rvetenskapliga samarbeten uppmuntras!&nbsp;</p><p>Zoom-l&auml;nk till n&auml;tverkstr&auml;ffen:&nbsp;https://ju-se.zoom.us/j/62080166212</p>
13 november - 13 november
15:00 - 16:30

Plats

Zoom/distans


Direktlänk

Digital nätverksträff för forskning - Centrum för odontologi och oral hälsa

Våra möten är till för att träffas och diskutera aktuell forskning. Innehåll kan vara presentationer gällande pågående forskningsprojekt, nya projektidéer och metoder. Har du en idé om något som du vill diskutera eller presentera, kontakta Malin Stensson, malin.stensson@ju.se. Du behöver inte vara aktiv inom området oral hälsa/odontologi för att medverka, alla är välkomna och tvärvetenskapliga samarbeten uppmuntras! 

Zoom-länk till nätverksträffen: https://ju-se.zoom.us/j/62080166212


Arrangör: Centrum för odontologi och oral hälsa

Forskningsmöte för disputerade forskare

19 november - 19 november

15:00 - 16:30

Zoom

<p>Syfte med m&ouml;tet &auml;r f&ouml;lja upp p&aring;g&aring;ende ans&ouml;kningar inom forskningsmilj&ouml;n J&ouml;nk&ouml;ping Academy for Improvement of Health and Welfare, samt ha en dialog kring nya forskningsid&eacute;er.</p><p>Detta seminarium &auml;r digitalt och h&aring;lls p&aring; svenska.</p><p>Vi ses h&auml;r: https://ju-se.zoom.us/j/63657022123</p>
19 november - 19 november
15:00 - 16:30

Plats

Zoom


Direktlänk

Forskningsmöte för disputerade forskare

Syfte med mötet är följa upp pågående ansökningar inom forskningsmiljön Jönköping Academy for Improvement of Health and Welfare, samt ha en dialog kring nya forskningsidéer.

Detta seminarium är digitalt och hålls på svenska.

Vi ses här: https://ju-se.zoom.us/j/63657022123


Arrangör: The Jönköping Academy

Halvtidsseminarium - Margareta Lindström

20 november - 20 november

13:00 - 15:00

A521 Högskolan i Borås och Zoom

<p>V&auml;lkomna p&aring; Margareta Lindstr&ouml;ms halvtidsseminarium&nbsp;i pedagogik!<br /><br /><strong>Titel:</strong><br />L&auml;saktiviteter med bilderb&ouml;cker i f&ouml;rskolan<br /><br /><strong>Sammanfattning:</strong><br />Mitt forskningsprojekt intresserar sig f&ouml;r hur l&auml;saktiviteter med bilderb&ouml;cker (fysiska och digitala) produceras i f&ouml;rskolan. Genom att f&ouml;lja bilderboken och vad som h&auml;nder kring bilderbokens texter, bilder och inneh&aring;ll p&aring; en f&ouml;rskoleavdelning med barn i &aring;ldrarna 3&ndash;6 &aring;r har fokus riktats mot hur olika resurser samhandlar i l&auml;saktiviteter och vilken betydelse detta f&aring;r.<br /><br />Teoretiska utg&aring;ngspunkter tas i posthumanistiska teoribildningar och n&auml;rmare best&auml;mt i Karen Barads (2007) agentiska realism, d&auml;r agens uppfattas uppst&aring; i samhandlingar mellan levande och icke levande materia och diskurser. Detta inneb&auml;r att fokus f&ouml;rskjuts fr&aring;n det m&auml;nskliga agerandet, som exempelvis hur vuxna l&auml;ser h&ouml;gt f&ouml;r barn, till vad som sker i samhandlingar mellan exempelvis bilderb&ouml;ckers bilder, texter och inneh&aring;ll, barn, pedagoger, m&ouml;bler, tid och rum. P&aring; detta s&auml;tt vill jag koppla ett bredare grepp om f&ouml;rskolans l&auml;saktiviteter, som kan bidra till en &ouml;kad f&ouml;rst&aring;else f&ouml;r hur dessa kan st&ouml;ttas och d&auml;rigenom stimulera barns l&auml;sning i f&ouml;rskolan.<br /><br />Zoom:&nbsp;<a href="https://eur02.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fhb-se.zoom.us%2Fj%2F67568112027&amp;data=05%7C02%7CKarolina.Hyckenberg%40ju.se%7Cce67b0e4af564141713608dc74f0c190%7C7564bc8f37384b4dbd575a02ca6215fb%7C0%7C0%7C638513824588517301%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C0%7C%7C%7C&amp;sdata=dbcJNhs%2BAXVa1UtRtTkWM3e0GOWnozAGvWNHZOXgT6E%3D&amp;reserved=0">https://hb-se.zoom.us/j/67568112027</a></p>
20 november - 20 november
13:00 - 15:00

Plats

A521 Högskolan i Borås och Zoom


Direktlänk

Halvtidsseminarium - Margareta Lindström

Välkomna på Margareta Lindströms halvtidsseminarium i pedagogik!

Titel:
Läsaktiviteter med bilderböcker i förskolan

Sammanfattning:
Mitt forskningsprojekt intresserar sig för hur läsaktiviteter med bilderböcker (fysiska och digitala) produceras i förskolan. Genom att följa bilderboken och vad som händer kring bilderbokens texter, bilder och innehåll på en förskoleavdelning med barn i åldrarna 3–6 år har fokus riktats mot hur olika resurser samhandlar i läsaktiviteter och vilken betydelse detta får.

Teoretiska utgångspunkter tas i posthumanistiska teoribildningar och närmare bestämt i Karen Barads (2007) agentiska realism, där agens uppfattas uppstå i samhandlingar mellan levande och icke levande materia och diskurser. Detta innebär att fokus förskjuts från det mänskliga agerandet, som exempelvis hur vuxna läser högt för barn, till vad som sker i samhandlingar mellan exempelvis bilderböckers bilder, texter och innehåll, barn, pedagoger, möbler, tid och rum. På detta sätt vill jag koppla ett bredare grepp om förskolans läsaktiviteter, som kan bidra till en ökad förståelse för hur dessa kan stöttas och därigenom stimulera barns läsning i förskolan.

Zoom: https://hb-se.zoom.us/j/67568112027


Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation

CCD international seminar: Supporting students to use generative AI tools ethically and effectively in academic writing

22 november - 22 november

10:30 - 12:00

Zoom

<p>Ursula Wingate, a Professor of Language Education at King&#39;s College London, will discuss supporting students in using generative AI tools ethically and effectively in academic writing. Drawing on the concept of translanguaging, she will first explore the role of a non-generative tool, machine translation, in assisting multilingual students with text composition.</p><p>She will then present the design, delivery and outcomes of a pedagogical intervention funded by the King&rsquo;s College Teaching Fund. The intervention aimed to equalise opportunities for writers from diverse linguistic backgrounds and to enable digitally less experienced students to use the most effective tools for the enhancement of their texts.</p><p>Four student collaborators were recruited to assist in the implementation and evaluation of workshops on the use of AI tools. The workshops were informed by focus group discussions with students from both undergraduate and postgraduate programmes. The findings show a mismatch between evolving university policies and students&rsquo; perceptions and use of AI tools. Frequent changes in regulations also posed challenges to our development of the AI workshops. The talk will conclude with a discussion of AI policies and regulations and their impact on levelling the linguistic playing field for non-native speakers of English.<br /><br />Zoom:&nbsp;<a href="https://ju-se.zoom.us/j/68893618604">https://ju-se.zoom.us/j/68893618604</a></p>
22 november - 22 november
10:30 - 12:00

Plats

Zoom


Direktlänk

CCD international seminar: Supporting students to use generative AI tools ethically and effectively in academic writing

Ursula Wingate, a Professor of Language Education at King's College London, will discuss supporting students in using generative AI tools ethically and effectively in academic writing. Drawing on the concept of translanguaging, she will first explore the role of a non-generative tool, machine translation, in assisting multilingual students with text composition.

She will then present the design, delivery and outcomes of a pedagogical intervention funded by the King’s College Teaching Fund. The intervention aimed to equalise opportunities for writers from diverse linguistic backgrounds and to enable digitally less experienced students to use the most effective tools for the enhancement of their texts.

Four student collaborators were recruited to assist in the implementation and evaluation of workshops on the use of AI tools. The workshops were informed by focus group discussions with students from both undergraduate and postgraduate programmes. The findings show a mismatch between evolving university policies and students’ perceptions and use of AI tools. Frequent changes in regulations also posed challenges to our development of the AI workshops. The talk will conclude with a discussion of AI policies and regulations and their impact on levelling the linguistic playing field for non-native speakers of English.

Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/68893618604


Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation

Seminar with Stephen Billett, Griffith University, Australia - Integrating innovations and learning at work

25 november - 25 november

10:00 - 12:00

Ga934 or Zoom

<p>This presentation draws on two investigations undertaken in small to medium size enterprises in Singapore and how the processes of innovation were initiated, supported, enacted and evaluated, and the reciprocal learning that arose.</p><p><a href="https://experts.griffith.edu.au/19067-stephen-billett">More info on Stephen &gt;</a></p><p>This seminar will be held in English and is conducted in hybrid form, with the possibility to participate at the School of Health and Welfare, room Ga934, alternatively through the link https://ju-se.zoom.us/j/63657022123</p>
25 november - 25 november
10:00 - 12:00

Plats

Ga934 or Zoom


Direktlänk

Seminar with Stephen Billett, Griffith University, Australia - Integrating innovations and learning at work

This presentation draws on two investigations undertaken in small to medium size enterprises in Singapore and how the processes of innovation were initiated, supported, enacted and evaluated, and the reciprocal learning that arose.

More info on Stephen >

This seminar will be held in English and is conducted in hybrid form, with the possibility to participate at the School of Health and Welfare, room Ga934, alternatively through the link https://ju-se.zoom.us/j/63657022123


Arrangör: The Jönköping Academy

Lärarutbildningskonferens för Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet

25 november - 25 november

10:15 - 12:00

Hb221

<p>L&auml;rarutbildningskonferens f&ouml;r Grundl&auml;rarprogrammet och &Auml;mnesl&auml;rarprogrammet</p>
25 november - 25 november
10:15 - 12:00

Plats

Hb221


Direktlänk

Lärarutbildningskonferens för Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet

Lärarutbildningskonferens för Grundlärarprogrammet och Ämneslärarprogrammet


Arrangör: Högskolan för lärande och kommunikation

Webbinarium om forskningsfinansiering

26 november - 27 november

08:30 - 12:00

Zoom

<p>V&auml;lkommen till det &aring;rliga webbinariet om forskningsfinansiering f&ouml;r h&ouml;gskolorna i V&auml;stsverige!&nbsp;</p><p>Datum: 26-27 november</p><p>Tid: 08:30-12:00</p><p>Plats: Zoom (l&auml;nk skickas ut till anm&auml;lda deltagare en vecka innan webinariet)&nbsp;</p><p>&nbsp;</p><p><strong>Anm&auml;lan: Fyll i <a href="https://esmaker.net/nx2/s.aspx?id=df3e59535806">anm&auml;lningsformul&auml;ret</a> senast 18 november</strong></p><p>&nbsp;</p><p>Dag 1: Svenska statliga finansi&auml;rer presenterar sin verksamhet</p><p>Dag 2: JU:s Grants Office presenterar olika m&ouml;jligheter till EU-finansiering</p><p>Alla presentationer h&aring;lls p&aring; engelska. F&ouml;r mer information, kontakta linda.olsson@ju.se eller shira.becker@ju.se.</p><p>&nbsp;</p>
26 november - 27 november
08:30 - 12:00

Plats

Zoom


Direktlänk

Webbinarium om forskningsfinansiering

Välkommen till det årliga webbinariet om forskningsfinansiering för högskolorna i Västsverige! 

Datum: 26-27 november

Tid: 08:30-12:00

Plats: Zoom (länk skickas ut till anmälda deltagare en vecka innan webinariet) 

 

Anmälan: Fyll i anmälningsformuläret senast 18 november

 

Dag 1: Svenska statliga finansiärer presenterar sin verksamhet

Dag 2: JU:s Grants Office presenterar olika möjligheter till EU-finansiering

Alla presentationer hålls på engelska. För mer information, kontakta linda.olsson@ju.se eller shira.becker@ju.se.

 


Arrangör: Jönköping University

Forskning om Nära vård

26 november - 26 november

09:00 - 14:30

Rosenlunds vårdcentrum

<p>En id&eacute;genererande m&ouml;tesplats om nul&auml;ge och behov av forskning i den N&auml;ra v&aring;rden.</p><p>Dagen v&auml;nder sig till chefer och medarbetare i Region J&ouml;nk&ouml;pings l&auml;n, l&auml;nets kommuner, och forskare p&aring; J&ouml;nk&ouml;ping University samt &ouml;vriga intresserade. Dagen kommer inneh&aring;lla exempel p&aring; p&aring;g&aring;ende forskning och diskussioner.</p><p>Tr&auml;ffen arrangeras p&aring; Rosenlunds v&aring;rdcentrum av JU, JA, RJL och Kommunal utveckling och h&aring;lls p&aring; svenska.</p><p><a href="https://ju.se/download/18.6c11b43b1901fdd27c818704/1718895864551/Inbjudan%20forskning%20i%20den%20N%C3%A4ra%20v%C3%A5rden%2026%20nov.pdf">Se mer info och anm&auml;lan &gt;</a></p>
26 november - 26 november
09:00 - 14:30

Plats

Rosenlunds vårdcentrum


Direktlänk

Forskning om Nära vård

En idégenererande mötesplats om nuläge och behov av forskning i den Nära vården.

Dagen vänder sig till chefer och medarbetare i Region Jönköpings län, länets kommuner, och forskare på Jönköping University samt övriga intresserade. Dagen kommer innehålla exempel på pågående forskning och diskussioner.

Träffen arrangeras på Rosenlunds vårdcentrum av JU, JA, RJL och Kommunal utveckling och hålls på svenska.

Se mer info och anmälan >


Arrangör: The Jönköping Academy