Livslångt lärande (LL)
Livslångt lärande sker utifrån personliga, demokratiska och arbetslivsrelaterade syften. Inom miljön utgår vi från betydelsen att det avser en löpande, livslång individuell bildningsprocess som sker i olika formella och informella sammanhang. En stor del av vår forskning rör det som sker i arbetsliv och i utbildningssammanhang, men vi studerar även det som händer på marginalen och det som utspelas i de nya gränsland som uppstår i förändringar på regional, nationell och internationell nivå.
Vi som finns i forskningsmiljön bidrar till den vetenskapliga utvecklingen, men lika viktigt är att den kunskap som utvecklas kommer undervisningen, våra samarbetspartners och samhället i stort till godo. När vi talar om ett hållbart arbetsliv i relation till vårt HR-program, innebär det att tala om både arbete och liv i en vidare bemärkelse där meningsskapande, samskapande och motivation är centralt. Vi ser framför oss ett samhälle där det finns plats för alla människor, och där lärande stödjer individens utveckling i arbetsliv, som medborgare och framför allt som människa.
Teman
Encell - Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande
Forskningsmiljön har utvecklats inom ramen för arbetet med att bygga upp ett Nationellt kompetenscentrum för livslångt lärande – Encell. Encell har på uppdrag av regeringen ett övergripande nationellt ansvar för forskning och kunskapsspridning om vuxnas lärande i partnerskap och nätverk. Encell bildades 2001 och har Stiftelsen Högskolan i Jönköping som huvudman och Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) som värdorganisation.

Forskare
Gruppmedlemmar
Professorer
Docenter
- Vezir Aktas Länk till annan webbplats.
- Ingela Bergmo Prvulovic
- Martin Hugo Länk till annan webbplats.
Forskare och postdocs
- Pia Andersson Länk till annan webbplats.
- Anders Dybelius
- Carin Falkner
- Joel Hedegaard
- Ann Ludvigsson
- Emma Neal Länk till annan webbplats.
Doktorander
- Joel Berglund Länk till annan webbplats.
- Richard Lindberg Länk till annan webbplats.
- Nevena Pantelic Länk till annan webbplats.
- Samuel Raoufi-Kvist Länk till annan webbplats.
- Therese Uppman Länk till annan webbplats.
Affilierade forskare
- Ann-Kristin Boström Länk till annan webbplats.
- Satya Brink Länk till annan webbplats.
- Claudia Gillberg Länk till annan webbplats.
- David Hallberg Länk till annan webbplats.
- Mariano Sánchez Länk till annan webbplats.
Övrig personal
Projekt
Publikationer
-
Bergmo-Prvulovic, I., Pantelic, N. (2023). The (in)visibility (?) of Career Guidance Counsellor's Role and Function in Municipal Adult Education Research - Implications for future politics of educational and working life transition.
-
Bergmo-Prvulovic, I. (2023). Learning as the modifier of career in an era of uncertainty.
-
Bjursell, C., Sjödahl, C., Hedegaard, J. (2023). School Superintendents as Translators of Policy from the National to the Municipal Level: Emerging Discourse About an Evidence-Based Practice.
Scandinavian Journal of Public Administration 27(3), 24-36
-
Dybelius, A. (2023). Eftermiddag i P4 Jönköping [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2023). Stridsflygplanet i mossen.
-
Persson, R. (2023). Begåvning och samhälle i paradoxernas samtid.
Jönköping: Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping University
-
Dybelius, A. (2023). Sommarhistoria: Stridsflygpilotens räddning vid olyckan – visselpipan [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2023). Sommarhistoria: Jönköpingskravallerna – därför pågick de så länge [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2023). Sommarhistoria: Missionärerna från Höglandet hamnade i blodigt uppror [Radiosändning].
-
Dybelius, A. (2023). Kräftskivans historia: ”En tradition unik till Sverige”.
Nerikes Allehanda
-
Ahl, H., Hedegaard, J., Golding, B. (2023). Why some homogeneous adult learning groups may be necessary for encouraging diversity: A theory of conditional social equality.
Australian Journal of Adult Learning 63(2), 119-139
-
Ahl, H., Tillmar, M., Berglund, K., Pettersson, K. (2023). Entrepreneurship as a losing proposition for women: Gendered outcomes of neo-liberal entrepreneurship policy in a nordic welfare state.
In: C. Henry, S. Coleman, and K. Lewis (Ed.), Women's Entrepreneurship Policy: A Global Perspective (pp. 75-102). Edward Elgar Publishing
-
Dybelius, A. (2023). Sommarhistoria: Ölets hemlighet som fick slut på koleran i Jönköping [Radiosändning].
-
Hugo, H., Sandblom, E., Dybelius, A. (2023). Kan elever i årskurs 5 lära sig att resonera historiskt? Uttryck för historiskt tänkande genom resonemang och historiespecifik litteracitet i vardande.
Nordic Journal of Literacy Research 9(1), 141-161
-
Dybelius, A. (2023). Sommarhistoria: Så fick städerna sina namn – för 1000 år sedan [Radiosändning].
Alla träffar från DiVA (1021)