23 nordiska professorer i ny lärobok om förskolläraryrket

I slutet av januari kom en ny, bred och heltäckande lärobok om förskolläraryrket ut. Redaktörerna har samlat inte mindre än 23 nordiska, tongivande professorer inom området, och ger en både praktisk och vetenskaplig introduktion till yrket.

I boken ”Att bli förskollärare. Mångfacetterad komplexitet” (Liber, 2015) har redaktörerna Ingrid Endahl och Eva Ärlemalm-Hagsér samlat 23 professorer från olika högskolor och universitet i Sverige, Norge och Finland som bidragit och bidrar till förskolans utveckling både i Sverige och internationellt och ger en bred och heltäckande bild av yrket.

Boken är uppbyggd i fyra delar; professionsperspektivet, verksamhetsperspektivet, barnperspektivet och bildningsperspektivet. CHILD-professorerna Eva Björck-Åkesson samt Mats Granlund bidrar inom kapitlet Förskolans miljöer med "Små barns hälsa och välbefinnande".

Mer om boken Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Om bokens redaktörer:
Ingrid Engdahl är universitetslektor i barn och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet och Eva Ärlemalm-Hagsér är universitetslektor i pedagogik vid Mälardalens högskola.

2015-01-26