Forskningsseminarierna vid Högskolan för lärande och kommunikation är öppna för samtliga forskare, lärare och doktorander vid lärosätet. Ingen föranmälan behöver göras.

Kommande seminarier 2024

27 november - Halvtidsseminarium Johan Bäcklund

Välkomna på Johan Bäcklunds halvtidsseminarium i pedagogik med titeln "On the whats, whys, wheres, whens and hows of teaching, learning and communicating in the 21st century".

Tid: 13:00-15:00
Plats: Ha208 och Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/6269502044?pwd=L1pHOEdLTldmQmRkOXh3c1l6YUowQT09&omn=69621810904

Kommande seminarier 2025

24 januari - Halvtidsseminarium Jennie Berg

Välkomna på Jennie Bergs halvtidsseminarium i pedagogik med titeln "Gemensam och enskild läsning av barnlitteratur i samtida 1-3-klassrum"!

Tid: 13:00-15:00
Plats: Ha208

13 februari- Halvtidsseminarium Asia Della Rosa

Välkomna på Asia Della Rosas halvtidsseminarium i pedagogik med titeln "Addressing Whiteness in Swedish Higher Education: A Collection of Essays on Policies, Spaces, Experiences and Practices".

Tid: 13:00-15:00
Plats: Ha208 och Zoom: https://ju-se.zoom.us/j/6269502044?pwd=L1pHOEdLTldmQmRkOXh3c1l6YUowQT09&omn=68283207208

Om seminarierna

Det övergripande temat för seminarierna är "Lärande och kommunikation", men seminariernas ämnesanknytning, teorier och metodologier varierar.

Vissa seminarier är obligatoriska:

  • Planeringsseminarier sker i den forskningsmiljö till vilken doktoranden hör . Vid detta tillfälle presenterar doktoranden kort sin forskningsplan muntligt och sedan diskuterar en annan doktorand (om sådan finns med i läsgruppen) och en forskare från forskningsmiljön innehållet i planen för att ge synpunkter och vägledning inför det vidare arbetet.
  • Under arbetet med licentiatuppsatsen/doktorsavhandlingen ska doktoranden redovisa dess kvaliteter vid ett eller två offentliga seminarier, beroende på vilken examen som eftersträvas: ett halvtidsseminarium (för doktorsexamen) och ett slutseminarium (för licentiat- och doktorsexamen). De offentliga seminarierna leds av extern diskutant.