Nya grepp för utbildningssamverkan framåt
På vilka sätt kan vi lära oss av samverkanssatsningar som görs mellan högskola och det omgivande samhället? Cecilia Bjursell har tillsammans med Anna-Carin Ramsten på Vinnova tittat på hur forskning, utbildning och innovation nu tar plats i samverkan, något som de beskriver i rapporten Innovativ utbildningssamverkan för livslångt lärande.
I rapporten Innovativ utbildningssamverkan för livslångt lärande ingår fem fallbeskrivningar av innovativ utbildningssamverkan: om ett campus utan lärosäte, om industrin som utbildningspartner, om när kommunal förvaltning ger en högskolekurs, om när näringslivet förlägger kurser till högskolan och om när socialförvaltningen själva startar en utbildningsenhet.
I rapporten drar Bjursell och Ramsten följande slutsatser:
- Närhet underlättar samverkan och regionala satsningar kan vara lämplig nivå för att nå tillräcklig storlek samtidigt som man har närhet till verksamheterna.
- Samverkan i högre utbildning kan sägas genomgå ett kulturellt skifte mot ansatser som stöder aktivt lärande och ett ansvarstagande i samhället.
- Den utbildningsinnovation som vi har identifierat genom fallbeskrivningarna sker på initiativ av externa aktörer som kontakter lärosäten utifrån konkreta behov.