Reportage
-
”Det finns matematik överallt”
Linda Jarlskog arbetar som matematiklärare på Komvux i Lund. Hon har dessutom kombinerat sina intressen för matematik och konst genom att skriva en lärobok där uppgifterna utgår från konstverk och byggnader runt om i Lund.
– Man öppnar sina ögon och ser att det finns matematik överallt, för många kopplar ju matematik till vad man gör i ett klassrum, säger hon.
-
Kan vi leva med skogen på ett långsiktigt sätt?
Skogen har alltid varit viktig för Sverige. Den har bland annat gett oss byggmaterial, papper, värme, mat och rekreation, och på senare år har den dessutom seglat upp som en räddare i klimatnöden. Det finns inga gränser för vad skogen ska hjälpa oss med, vad vi kan ha den till. Eller?
På Ölands folkhögskola startar man till hösten den ettåriga kursen Leva med skogen, där tanken är att närma sig skogen med en hållbarhetstanke i bakhuvudet.
-
En ögonblicksbild på väg mot ett hållbart liv
Jönköpings folkhögskola ligger mitt i stan. Precis som på alla folkhögskolor finns här ett gäng deltagare som läser allmän kurs, och på Jönköpings folkhögskola har de möjligheten att välja en kurs som heter Hållbart liv. Där ingår mycket fysiskt aktivitet, de diskuterar energifrågan, klimatomställning och allt möjligt som har med ett hållbart liv att göra. Just idag fixar de ett potatisland på innergården i grannkvarteret.
-
"Det sitter i händerna"
Kraftiga hästar drar fullpackade slädar genom den kalla blåsten. Figurerna på kuskbockarna syns knappt i sina varma kläder av skinn och vadmal. Färden går över väglöst land, det gäller att utnyttja de frusna sjöarna och myrarna för att kunna ta sig hela vägen fram. I den djupa snön är trugorna på hästarnas hovar ett måste för att de inte ska sjunka.
-
Tvärvetenskaplig studentgrupp bygger soldriven bil
Genom att bygga en soldriven bil, frakta den över halva jorden för att tävla, skaffa sponsorer och marknadsföra projektet får studenter från olika utbildningar gemensamt hantera alla utmaningar och lösa problem som uppstår längs vägen.
-
Livslångt lärande och digital teknik
Vi vill presentera vår nyaste affilierade forskare David Hallberg, doktor i data- och systemvetenskap.
-
De är på folkhögskolan för att lära sig surfa tryggt
Ett klassrum som vilket som helst. Dagens lektion ska snart börja. Det pratas och skrattas, folk sitter inte på sina platser och någon blippar på sin telefon. Läraren har till en början lite svårt att få allas uppmärksamhet, men när han slänger upp en bild med tio emojis så börjar diskussionen bli mer organiserad.
-
Dans får generationer att mötas
Forskarintervju med Satu Heikkinen vid Karlstad universitet.
-
Generationsmöten: ” Vi har mycket att jobba på här i Sverige”
Företaget Generation Marianne arbetar för att främja och facilitera möten och lärande mellan generationer. Här berättar de lite om sina nuvarande projekt.
-
Hany Hachem formulerar en ny syn på äldres lärande
Forskarintervju med Hany Hachem, som disputerade vid Örebro universitet i februari.
-
”Om du inte har ett BankID så är du utestängd från nästan allt”
Digitaliseringen går framåt, men dessvärre betyder inte det att vi har löst frågan om digitalt utanförskap. Vi fick en pratstund med Terese Raymond, nationell koordinator för Digidel-nätverket, om vad hon ser från sin horisont.
-
ChatGPT skriver debattinlägg om folkbildningen
För att testa ChatGPT bad vi den skriva ett debattinlägg och argumentera för ökade anslag till folkbildningen utifrån Grundtvigs bildningstanke. Här kan du läsa svaret, observera att det är ChatGPT som har skrivit inlägget, vi har inte redigerat något i texten.
-
AI i företag: ”Ledningsförmågan helt avgörande”
Svenska företag måste satsa på AI för att hänga med i utvecklingen. Just nu söker många företag efter datavetare och experter på maskininlärning, men räcker det för en framgångsrik omställning? Nej, visar forskning från Tekniska Högskolan i Jönköping. Två andra komponenter i företaget visar sig vara viktiga nycklar.
-
Erik Winerö – lärare och doktorand med specialintresse kring AI
Att forska kring digitala verktyg och digitalisering kräver eftertanke från början. Du kan i värsta fall ställa dina forskningsfrågor på ett sätt som gör resultaten utdaterade långt innan de är klara, eftersom utvecklingen går så fort.
– Det är viktigt att försöka se det generella, det som är generaliserbart, säger Erik Winerö.
-
Så kan lärare och bibliotek dra nytta av AI
Vi har intervjuat Linda Mannila, docent i datavetenskapens didaktik, föreläsare, forskare och författare, om ChatGPT, lärande och folkbildning.
-
Intervju med ChatGPT om livslångt lärande
Vi ställde några frågor om livslångt lärande till ChatGPT. Observera att vi inte har redigerat svaren alls, det här är vad den skrev.
-
Öppen vetenskap: ”En av nycklarna är meritering”
Arbetet mot ett öppnare vetenskapssamhälle fortgår. Målet är att det som tas fram genom forskning som finansieras av offentliga medel, ska finnas tillgängligt för vem som helst att ta del av. Men förändringen måste komma från rätt håll, och en av nycklarna kan vara att helt förändra systemet för vad en forskare behöver göra för att klättra i karriären.
-
Forskarbloggen – en friare och snabbare kommunikationsform
Hur får man reda på vad forskarna håller på med? En fråga som du kanske har ställt dig, vare sig du bara är allmänt nyfiken eller om det är för att du arbetar inom media eller annan verksamhet som kan ha nytta av forskningens resultat. Ett verktyg för att hålla koll är att följa en forskarblogg.
-
Analys av öppna lärresurser
Kungliga biblioteket visar på möjligheter och brister i användningen och produktionen av öppna lärresurser vid landets högskolor och universitet.
-
Samarbete mellan de nordiska länderna
Nordiskt Nätverk för Vuxnas Lärande (NVL) finansieras av Nordiska Ministerrådet och startades 2005.