Hur påverkar skolmiljön elevers framtida hälsa?

Ett nytt forskningsprojekt, lett av Tina Olsson, professor i socialt arbete vid Hälsohögskolan, Jönköping University, har fått sju miljoner kronor i finansiering från Forte. Projektet syftar till att undersöka hur skolmiljön påverkar elevers hälsa och livschanser. Under fyra år ska forskare följa ungdomar och analysera sambanden mellan skolklimat, akademiska prestationer och framtida sysselsättning samt hälsa.

Foto: Taylor Flowe @ Unsplash

Forskningen fokuserar på skolans sociala bestämningsfaktorer för hälsa (SBFH), det vill säga olika sociala och ekonomiska aspekter som påverkar elevernas välmående. Bland dessa ingår skolans atmosfär, relationerna mellan elever och lärare, känslan av trygghet samt hur utbildningen förbereder för framtida arbetsmöjligheter och ekonomisk stabilitet. Eftersom elevers prestationer har en direkt koppling till deras framtida yrkes- och inkomstmöjligheter, påverkar dessa faktorer också deras långsiktiga hälsa.

– Vi ska undersöka skolan som en hälsofrämjande miljö för barn ur olika perspektiv. Skolmiljön har en betydande inverkan på barnens utveckling och framtida möjligheter, och vi vill förstå hur skolan kan bidra till att skydda barnens utveckling och minska ojämlikheter, säger Tina Olsson.

Kartlägga risker och skyddsfaktorer

Studien kommer att omfatta ett representativt urval av unga i åldrarna 12 till 23 år och ta in både elevernas och skolpersonalens perspektiv. Målet är att undersöka hur skolan kan arbeta med dessa sociala faktorer för att förbättra elevernas prestationer. Forskarna vill även kartlägga vilka risker och skyddsfaktorer som påverkar skolprestationer och hälsa, samt vilka resurser som skolpersonal och elever upplever finns eller saknas för att stärka skolans hälsofrämjande arbete.

En ny insats, en intervention, kommer också att utvecklas och testas för att förbättra skolmiljön och elevers hälsa. Forskarna ska undersöka hur denna insats tas emot av både lärare och elever, med fokus på faktorer som relationer, trygghet och skolklimatets påverkan på skolresultat, framtida arbets- och inkomstmöjligheter samt hälsa.

– Baserat på den här forskningen och inspel från elever och skolpersonal kommer vi, utifrån olika aktörers behov, kunna utveckla och testa en insats som har för avsikt att positivt påverka skolklimatet, vilket är av betydelse för skolprestationer på kort sikt samt inkomst-, försörjningsmöjligheter och hälsa på lång sikt, säger Tina Olsson.

Fakta

Projektet, ”Hälsosamma skolor: en arena för att främja god och likvärdig hälsa genom att stödja möjligheter till inkomster och försörjningsmöjligheter för elever i utsatta situationer” startar i december 2024 och pågår till och med utgången av november 2028. Det leds av professor Tina Olsson, Jönköping University, och består även av forskare från Stockholms och Göteborgs universitet samt Högskolan Väst. En doktorand kommer även att rekryteras.

Kontakt

2024-10-24