Ansvarsområden VFU
För att VFU-perioderna ska fungera är det viktigt att alla parter i VFU är medvetna om sitt ansvar. Därför presenterar vi här respektive parts ansvarasområde i samband med VFU.
Studentens ansvar
- Ha kunskap om innehållet i de dokument som styr VFU, till exempel kursplan och handledningsdokument
- Förse handledare med relevanta VFU-dokument och att tillsammans med handledare gå igenom aktuella dokument för VFU-perioden
- Uppvisa ett aktuellt registerutdrag från polisen enligt VFU-platsens anvisningar
- Hålla sig informerad om VFU via e-post och hemsidor
- Vara närvarande vid VFU-information inför VFU och VFU-uppföljning efter VFU
- Vara närvarande vid de moment som organiseras på VFU-skolan såsom introduktionsträff och studentseminarium
- Kontakta handledare i god tid inför varje VFU-kurs för planering utifrån verksamheten på förskolan/skolan och kursens lärandemål
- Genomföra VFU på heltid
- Medverka i samtal med handledare och VFU-lärare i anslutning till dennes besök
- Delta under VFU-kurs i verksamhetens löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, konferenser och föräldrasamverkan
- Omgående kontakta VFU-lärare vid problem under VFU och inte vänta tills VFU-perioden är slut
VFU-handledarens ansvar
- Vara behörig lärare i de ämnen/ämnesområden som studenten genomför sin utbildning i
- Handleda student under VFU-perioden
- Ha genomgått, eller har för avsikt att genomgå handledarutbildning
- Vara förtrogen med VFU-kursens lärandemål och bedömningsgrunder enligt aktuell kursplan och handledningsdokument
- Planera VFU-perioden så att studenten får möjlighet till inblick och deltagande i olika verksamheter och arbetsuppgifter i syfte att ge studenten en helhetsbild av lärarprofessionen
- Avsätta tid för handledning, planering och reflektion i samråd med studenten
- Kontinuerligt dokumentera och utvärdera studentens insatser, arbete och annat som är relevant för att kunna lämna underlag för bedömning i enlighet med kursens mål
- Medverka vid samtal med student och VFU-lärare från HLK i samband med dennes besök
- Vara förberedd samt delta på professionsutvecklande seminarier som anordnas av HLK
- Delta på de träffar som HLK och/eller kommunen regelbundet anordnar
- Kontakta studentens VFU-lärare snarast om det föreligger tvivel om att studenten kan uppnå VFU-kursens lärandemål
- Rapportera eventuell frånvaro
VFU-ansvariges ansvar
- Övergripande ansvarig för VFU-arbetet på VFU-skolan/området
- Säkerställa kommunikationsvägar inom förskole/skolområdet så att informationen på ett tydligt sätt kan spridas
- Samordnare och/eller VFU-ansvarig ansvarar för att studenten placeras hos handledare med relevant behörighet
- Regelbundet organisera tillfällen för såväl studenter som handledare att delta i olika former av kollegialt lärande kring VFU
- Genomföra studentseminarier enligt plan
- Delta på de träffar som HLK och kommunen regelbundet anordnar för att öka samverkan och säkerställa kvalitén inom VFU
VFU-lärarens ansvar
- Besöka studenten i VFU (ej VFU I)
- Genomföra ett samtal med student och handledare i anslutning till besök
- Följa upp studentens individuella VFU-erfarenheter
- Bedöma och examinera studenten efter samråd med handledaren
- Delta i kurslagsmöte och uppföljningsmöte före och efter VFU-perioden
- Tillsammans med examinator vara med vid studentsamtal i samband med underkännande i VFU
- Rapportera till VFU-administration om studenten meddelar avbrott eller studieuppehåll under VFU