Naturbaserade lösningar viktigt vid klimatomställning
Naturen kan hjälpa oss hitta nya sätt att hantera samhällsutmaningar orsakade av urbanisering, klimatförändringar och minskad biologisk mångfald. Ett samarbete mellan forskare från Jönköping University (JU), förskolor, skolor, bostadsföretag, entreprenörer och Håll Sverige Rent visar att samverkan i kombination med forskning och innovation kan lösa flera samhällsutmaningar samtidigt.
I takt med städernas förtätning har barns möjligheter till lek i naturmiljöer minskat drastiskt. Samtidigt har den biologiska mångfalden utarmats och samhället blivit mer sårbart för klimatförändringar. Ett sätt att möta dessa utmaningar är genom mer och väl genomtänkt växlighet i barns närmiljöer.
Ett inspirerande exempel på vad samverkan lett till finns nergrävt i marken på förskolegården Jordgubbsbacken i Eksjö. Biokol, krossad sten och grönkompost har blandats i jorden vilket gör marken mer motståndskraftig mot tramp så att barnen kan leka bland bärbuskar och fruktträd utan att skada växtrötterna. Biokol bidrar till att ge jorden en bra struktur som håller fukt och luft som växtrötterna behöver. Då växer det bättre. Samtidigt binds kolatomerna i biokolet i marken. Eftersom det växer bättre binds ännu mer kolatomer i växtens delar ovan mark.
- Genom praktisk handling och lärande om hållbara lösningar kan vi skapa biologiskt rikare miljöer som gynnar både barn och vuxna. Det kan var roligt att ställa om till hållbarhet och det finns hopp om att vi tillsammans kan göra skillnad, säger Ellen Almers, forskare vid JU.
Förskoleläraren My Molinder Ragnarsson jobbar på förskolan Jordgubbsbacken i Eksjö.
- Jag jobbade tidigare på en förskola i ett åtta våningar högt hus i en annan stad. Vi saknade en förskolegård och det var stora kontraster till Jordgubbsbacken och miljön här. Barnen här är alltid i rörelse och det finns bland annat möjlighet att klättra i träd. Utformning av interiören och färgsättning skapar ett lugn som påverkar barnen. Jag ser att det gör dem gott. Jag märker också att jag själv mår bra och har mer energi kvar när jag kommer hem efter en arbetsdag, miljön här gör att jag mår bra både psykiskt och fysiskt.
Förskolan Jordgubbsbackens rektor Mia Hagström har varit med i processen från beslut om ny förskola till att förskolan nu är i funktion.
- Vi har haft ett hållbarhetstänk under hela processen. Närheten till naturen ger både barn och vuxna mycket glädje. Vi vill väcka intresse för odling och barnen får möjlighet att känna, lukta och smaka och aktivera alla sinnen i vår förskolegård.
Forskningsprojekt gav rikare utomhusmiljöer
Biokolanvändningen i Eksjö är ett av flera goda exempel som sprids genom forskningskommunikationsprojektet SMULLE, för Samverkan för Mångfunktionella Utomhusmiljöer för Lek, Lärande och stärkta Ekosystemtjänster. SMULLE bygger vidare på resultaten från ett forskningsprojekt tillsammans med tio förskolor i region Jönköpings län, regionens folkhälsoavdelning och Riksbyggen. På de tio förskolorna utvecklade barn och förskollärare i samverkan med forskare, fastighetsägare, föräldrar, vaktmästare, kommuner och andra aktörer sina utomhusmiljöer, till stor del med hjälp av naturbaserade lösningar. Förskolornas mål var att utomhusmiljöerna skulle bli rikare både biologiskt och pedagogiskt och bidra till både lek och lärande.
Inspirerande exempel
SMULLE-utmaningen stimulerar fler till att utveckla sin närmiljö och att dela med sig till andra av sina erfarenheter. Med stöd från forskningsrådet Formas samverkar forskare vid JU med stiftelsen Håll Sverige och sprider resultat och idéer så att andra kan ta del av dessa. Förskolor och skolor har skickat in bidrag där de beskriver att de sått eller planterat växter som ger mat åt pollinerande insekter under hela växtsäsongen. Andra har byggt insektshotell där vildbin kan lägga ägg och föda upp sina larver. Det har satts upp fågelholkar och fladdermusholkar och barnen har byggt igelkotthotell samt odlat grönsaker, bär och frukt. Ett bidrag visar en mini-skogsträdgård, med fleråriga ätbara växter som ger hem åt smådjur och samtidigt ätbart till barn och vuxna från vår till höst. Exemplen från förskolorna och skolorna ger inspiration och hopp om att det faktiskt går att förändra.