Antagningsinfo

Här finns information om hur du ansöker till en Yh-utbildning. Inför varje antagningsomgång publiceras viktiga datum och deadlines. Läs noga igenom all information innan du skickar in din ansökan.

Nästa antagningsomgång

Antagning till höstterminen 2021 öppnar den 15 mars 2021 och stänger 15 april. Senast 1 februari publiceras årets datum i fliken Viktiga datum.

Viktiga datum för ansökan till höstterminen 2021 publiceras senast 1 februari.

  • Ansöka: Du skickar in din ansökan innan sista ansökningsdagen. Om du skickar in en ansökan för sent blir du placerad som reserv, och erbjuds endast plats ifall det finns platser kvar på utbildningen. Du kan endast skicka in en ansökan, och det är den senast inkomna ansökan som gäller.

  • Styrka behörighet: Bifoga dokument och handlingar, såsom gymnasiebetyg och anställningsbevis, för att styrka din behörighet till utbildningen. Läs på programsidan om behörighetskraven för just din utbildning. Om du inte har styrkt behörighet innan sista kompletteringsdagen stryks din ansökan.

  • Inte formellt behörig? Du kan begära kompetenskartläggning om du inte är formellt behörig. Då görs en individuell bedömning.

  • Urval av behöriga: Om det är fler sökande än det finns platser görs ett urval för att avgöra vilka som erbjuds plats. I de flesta fall är detta i from av ett prov, som du i så fall kallas till.

  • Antagningsbesked: Antagningsbesked skickas ut till sökande. Om du erbjuds en plats på utbildningen ska du svara om du vill ha din plats. Om du får en reservplats ska du svara om du vill stå kvar som reserv.
  • Reservantagning: Allt eftersom det blir platser tillgängliga på utbildningen erbjuds plats åt de personer som står kvar på reservlistan. Om du blir erbjuden en plats som reserv ska du svara om du vill ha platsen.

  • Registrering och upprop: En vecka innan utbildningen startar öppnar registreringen, där du registrerar dig som studerande, skapar JU-konto och anmäler dig till första terminens kurser.

För de flesta utbildningar måste du styrka både Grundläggande behörighet och Särskild behörighet.

Innan du ansöker bör du ladda ner de meriter du vill åberopa – dessa handlingar ska bifogas direkt i ansökan. Du kan även komplettera din ansökan med handlingar eller ansökan om kompetenskartläggning fram till sista kompletteringsdagen. Vad du måste skicka in beror på vad som krävs för att bli behörig för respektive utbildning.

 

Det som kan behövas skickas in är:

  • Gymnasiebetyg
  • Betyg från övriga utbildningar
  • Arbetsgivarintyg
  • Certifikat

För att vara grundläggande behörig behöver något av detta uppfyllas:

  1. gymnasieexamen från gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning
  2. svensk eller utländsk utbildning som motsvarar en gymnasieexamen i gymnasieskolan eller inom kommunal vuxenutbildning
  3. bosatt i Danmark, Finland, Island eller Norge och där är behörig till motsvarande utbildning
  4. genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen
  5. intyg om behörighet från folkhögskola
  6. tre års arbetslivserfarenhet på minst halvtid, samt godkända betyg i kurserna Svenska A, Engelska A samt Matematik A


Om du har ett annat modersmål än svenska, danska, färöiska, isländska eller norska behöver du styrka de kunskaper i svenska som behövs.

 

OBS: Yh vid JU har inte tillgång till någon betygsdatabas. Du måste alltså själv skicka in gymnasiebetyg med din ansökan. Vi bedömer endast kopia/foto på originalbetyg, ej skärmdumpar eller utdrag ur antagning.se.

Förutom Grundläggande behörighet krävs för de flesta utbildningar också Särskild behörighet. Detta är kunskaper som krävs för att kunna tillgodogöra dig just den aktuella Yh-utbildningen. Särskilda behörighetskrav tydliggörs av programsidan för utbildningen du vill söka. Det är allting som står efter "Grundläggande behörighet".

 

Särskild behörighet kan bestå av:

  • Specifika gymnasiekurser
  • Annan specifik utbildning
  • Relevant arbetslivserfarenhet (läs mer i fliken Arbetslivserfarenhet)
  • Certifikat

Om arbetslivserfarenhet krävs för Särskild behörighet ska du skicka in ett tjänstgöringsintyg/arbetsgivarintyg. Intyget ska innehålla följande:

  • datum när du påbörjade anställningen
  • datum när du slutade eller om du fortfarande är anställd
  • vad du är/var anställd som (befattning)
  • hur mycket du arbetar/arbetade i % eller antal timmar
  • signatur med datering av arbetsgivare eller motsvarande

 

Som arbetslivserfarenhet räknas även arbete i eget företag, vård av barn under 10 år och totalförsvarsutbildning. Arbete i eget företag dokumenteras med intyg från företagsförening/revisor, vård av barn intygas med barnets personbevis.

 

OBS: Anställningsavtal/anställningskontrakt är inte giltiga som underlag för meritvärdering. Vi bedömer inte heller CV eller personliga brev.

 

Du kan komplettera med meriter i din ansökan (se länk i mail du fick i samband med ansökan) eller till e-post YHantagning@ju.se

Om du inte uppfyller de formella behörighetskraven till utbildningen du sökt, kan vi på din begäran göra en individuell bedömning, en s k kompetenskartläggning, av dina samlade meriter. Dessa meriter kan vara sådant som närliggande utbildningar, arbetslivserfarenhet eller andra meriter som kan göra det möjligt för dig att genomgå utbildningen även om du inte har den formella behörigheten.

 

Kompetenskartläggningen kan gå till på olika sätt, men kan inkludera:

  • Granskning av de dokument du har bifogat
  • Intervju
  • Praktiskt prov
  • Referenstagning

 

Efter genomförd kompetenskartläggning fattas beslut och ett kompetensintyg utfärdas. Det är detta som ligger till grund för beslut om din behörighet till utbildningen. Detta kan inte överklagas.

 

Blanketten för att ansöka om kompetenskartläggning hittar du i din ansökan när du söker till en utbildning.

 

Sista datum för att inkomma med begäran om kompetenskartläggning framgår i fliken Viktiga datum.

Om det blir fler sökande till utbildningen än antalet utbildningsplatser som erbjuds sker ett urval med hjälp av ett särskilt prov. Alla sökande kallas då till provet, så du kommer att kallas även om du ännu inte är behörig till utbildningen. Provet kan inte göra dig behörig till utbildningen. Resultatet kommer endast användas för att rangordna alla behöriga sökanden.

 

Om det blir aktuellt med urval för den utbildning som du har sökt kommer du att få en kallelse till den mejladress som du har angett.

 

Datum för när urvalsproven äger rum och när kallelse till urvalsprov skickas framgår i fliken Viktiga datum.

Antagningsbesked skickas ut till alla som har sökt en utbildning. I antagningsbeskedet framgår det om du är antagen, reserv eller struken.

  • Antagen – du har fått en plats på utbildningen och ombeds tacka ja eller nej till din plats. Om du inte tackar ja innan sista svarsdag blir du struken.
  • Reserv – du har fått en reservplats till utbildningen och ombeds tacka ja eller nej till din reservplats. Om du inte tackar ja till din reservplats innan sista svarsdag blir du struken. Efter sista svarsdag påbörjas reservantagning, och du kan komma att bli erbjuden plats på utbildningen. Då får du ett nytt antagningsbesked, som du måste svara på för att erhålla en plats. Antagning av reserver pågår från sista svarsdag fram till en vecka efter utbildningsstart.
  • Struken – om du inte har kunnat styrka din behörighet på utbildningen blir du struken från urvalet, och erbjuds varken utbildningsplats eller reservplats. Om det finns platser kvar på andra utbildningar kan du skicka in en sen ansökan till någon av dem.

 

OBS: du måste svara på om du vill behålla din plats som antagen eller reserv. Om du inte svarar inom utsatt tid kommer du förlora din plats.


Antagningsbesked skickas så snart Ledningsgruppen för utbildningen har kunnat besluta om antagning. Det innebär att datum för när besked skickas ut varierar. Om du har sökt i tid kommer du få ett antagningsbeksed senast det datum som framkommer i fliken Viktiga datum.

 

Vi har möjlighet att ta in sökande så länge det finns platser kvar på utbildningen, fastän sista ansökningsdagen har passerat. Om du ansöker efter sista ansökningsdagen är du en sen sökande.

 

En sen sökande blir automatiskt först reserv på utbildningen, och erbjuds bara plats ifall det finns lediga platser kvar. Sena sökanden rangordnas utifrån när ansökan kom in, och plats på utbildningarna erbjuds behöriga sena sökande utifrån "först till kvarn-principen". Om du är sen sökande skriver du alltså inget urvalsprov.

 

Det framgår på respektive programsida om utbildningen är öppen för sen ansökan.

När du skickar in en ansökan förbinder du dig vid följande villkor:

  • Jönköping University får behandla de personuppgifter du lämnar in utifrån de ändamål de lämnas in, alltså för att bedömma behörighet till utbildningen. Detta görs i enlighet med Dataskyddsförordningen. Jönköping University samt samarbetande utbildningsanordnare får kontakta dig med anledning av din ansökan.
  • Jönköping University tar inte ansvar för om de kontaktuppgifter du har lämnat är felaktiga. Om information eller besked inte kommer dig tillhanda till följd av felaktiga kontaktuppgifter har du inte rätt att hävda uppskov eller annan särskild behandling.
  • Du försäkrar att de uppgifter du lämnar vid ansökningstillfället är riktiga och att det underlag du lämnar in är med verkligheten överrensstämmande. Du accepterar att du kan komma att bli av med din plats på utbildningen om din ansökan innehåller oriktiga uppgifter eller underlag, även i efterhand. Förfalskade dokument eller osanna uppgifter kan dessutom leda till polisanmälan.

Kontaktuppgifter Antagning

E-post: YHantagning@ju.se

  • Andreas Backlund: 036 – 10 14 70
  • Emma Gullberg: 036 – 10 11 60
  • Lena Neij-Pettersson: 036 – 10 10 54

Sidan uppdaterad 2021-01-15