Skapa intresse för tjejer inom de naturvetenskapliga ämnena – seminarium i Kina
Jesper Boesen, docent i matematikdidaktik och samverkanschef på Högskolan för lärande och kommunikation (HLK) vid Jönköping University (JU), var i mitten av oktober i Kina tillsammans med en grupp experter från EU-kommissionen. Resan var en utbytesresa för att diskutera hur man kan skapa större intresse bland yngre tjejer att intressera sig för karriärer inom STEM-områdena (Science, technology, engineering, and mathematics).
Jesper Boesen har sedan 2015 varit aktiv inom ICSE (International Centre for STEM Education), ett internationellt anslutet forskningskonsortium med sin bas på University of Education i Freiburg, Tyskland. Målet med ICSE är att hjälpa till att förbättra STEM-utbildningar i hela Europa genom praktikrelaterad forskning och dess överföring till praktiken. Jesper har varit svensk projektledare för fyra av dessa större EU-projekt. Med bakgrund av detta fick Jesper frågan av ICSE-konsortiet, som i sin tur hade fått frågan av EU-kommissionen, att som del i en delegation (15 europeiska experter) representera kommissionen på seminariet.
– Jag har ju jobbat med dessa frågor i ett svenskt och europeiskt perspektiv under flera år så jag tyckte det kunde vara spännande att höra om hur det fungerar i det kinesiska utbildningssystemet och om vi kan lära av varandra. Det är också en fantastisk erfarenhet att få jobba med EU-kommissionen. Förutom att det var ganska mycket jobb med visumansökan så hade våra kinesiska kollegor ordnat allt väldigt bra, säger han.
I EU vet vi att det är svårt att behålla tjejers intresse för STEM-ämnena, därav pågår det många olika projekt för att vända på detta. EU-kommissionen hade inte så stor insyn i hur motsvarande situation ser ut i Kina, men efter konferensen står det klart att de står inför likartade utmaningar inom STEM-yrkena.
”Öppnat många dörrar”
Det blev tydligt att seminariet “EU-China Seminar: How to Realise a More Inclusive STEM Education and Increase the Participation of Women” var betydelsefull för värdlandet då Kinas vice utbildningsminister invigningstalade. Från EU invigningstalade EU-kommissionären Iliana Ivanova (Bulgarien) via länk.
Seminariet hölls i Hangzhou, en stad i Kina med ungefär 12 miljoner invånare. Ungefär ett hundratal medverkade på seminariet som bestod av presentationer av olika projekt, pågående forskning, panelsamtal och diskussioner inför ett stort auditorium. Kineserna presenterade mest organisationer och verksamheter. Här kan du läsa hela programmet. Pdf, 897.2 kB.
– Jag var moderator under en paneldebatt med titeln: Setting the Scene: Barriers to Girls’ Participation in STEM Education: Insights From Research där Maria Luz Guenaga Gomez, docent vid universitetet i Deusto, Anna Danielsson, professor vid Stockholms universitet, samt Junqing Zhai, docent vid Zhejiang University och Lili Zhang, professor vid Beijing universitet, diskuterade och svarade på frågor, säger Jesper.
Utöver föreläsningar och panelsamtal var delegationen även på flera studiebesök. Sällskapet var på ett kulturhistoriskt museum som fokuserade på berättandet, de var på ett naturhistoriskt museum som påminde lite om Upptech i Jönköping, fast tio gånger så stort. De fick också vara med på en skollektion. De fick veta att i Kina är lektionerna mer kollektivt planerade än i Europa och Sverige. Där planerar lärare lektioner tillsammans, sen kan vilken lärare som helst genomföra just den lektionen, det är mer regisserade lektioner.
Seminariet var lyckat med viktiga utbyten. En av slutsatserna från både EU och Kina är att även de som inte jobbar inom STEM-områdena eller producerar ny kunskap om det, behöver vara mer medvetna om hur till exempel ny teknik fungerar. En bredare massa av befolkningen behöver förstå mekanismerna och en bredare kunskap behövs inom området. Jesper har skrivit en kortare sammanfattning av sitt pass och skickat till arrangörerna som kommer sammanfatta och sätta ihop en rapport om seminariet. Om detta var startskottet på ett vidare samarbete med Kina i dessa frågor kvarstår att se.
– Inga fler utbyten är inplanerade. Seminariet har dock öppnat många dörrar och möjligheter för utökat samarbete med Kina inom detta område, men inga sådana diskussioner förs ännu på JU. Jag har lärt mig mycket om Kinas utbildningssystem och hur de arbetar med dessa frågor. De var också väldigt generösa med ett rikt socialt program, avslutar Jesper Boesen.