Kvalitetssäkringsarbete
Att bedriva forskning och utbildning med hög kvalitet är avgörande för Jönköping Universitys (JU) fortsatta utveckling. Kvalitetssäkringsarbetet är därför en prioriterad del i den strategiska styrningen och består av ett systematiskt och kontinuerligt förbättringsarbete som genomförs som en integrerad del i den löpande verksamheten.
Kvalitetssäkringsarbetet vid JU styrs övergripande av Policy för kvalitetssäkring av forskning och utbildning vid Jönköping University. Pdf, 131.3 kB, öppnas i nytt fönster. Grundläggande krav för kvalitetssäkringsarbetet vid JU är bland annat att:
- gällande lagstiftning och andra externa krav på forskning och utbildning uppfylls,
- forskning och utbildning kvalitetssäkras och kvalitetsutvecklas i linje med övergripande mål och strategier som JU fastställt för verksamheten,
- examensmålen för utbildningen uppfylls samt
- forskningen baseras på grundläggande principer för god forskningssed och forskningsetik.
Kvalitetsrapporter
Inom kvalitetsarbetet är kvalitetsrapporterna (Quality Report, QR) och de olika kvalitetsutvecklingsplanerna (Quality Improvement Plan, QIP) nyckelkomponenter. Kvalitetsarbetet sker i de cykler som finns i kvalitetssystemet och då ger kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av forskning och utbildning.
Kvalitetsarbetet vid JU omfattar, efter varje genomförd aktivitet, en uppföljning, analys och framtagande av kvalitetsutvecklingsplaner för såväl forskning som utbildning. Det här görs genom att:
- årliga kvalitetsrapporter (QR) tas fram för alla forskningsmiljöer och alla utbildningsprogram,
- årliga kvalitetsutvecklingsplaner (QIPMILJÖ, QIPPROG) tas fram för alla forskningsmiljöer och utbildningsprogram,
- kvalitetsutvecklingsplanerna inom respektive fackhögskola sammanfattas till en övergripande utvecklingsplan för hela fackhögskolans forskning respektive utbildning (QIPFHS), och dessa är underlag till fackhögskolans verksamhetsplan,
- en årlig övergripande kvalitetsutvecklingsplan som bygger på de fyra QIPFHS tas fram på JU-nivå (QIPJU),
- den övergripande kvalitetsutvecklingsplanen återkopplas till rektor och stiftelsestyrelsen och därmed är den yttersta kvalitetscirkeln sluten,
- cykliska kvalitetsbedömningar av forskningsmiljöer och utbildningsprogram genomförs med intervaller på fem år och utmynnar i en kvalitetsbedömningsrapport (Quality Assessment Report, QAR) och
- kvalitetssäkringsarbetet som helhet bedrivs samordnat inom JU samt att kvalitetssystemet utvärderas och utvecklas efter dialog och samråd mellan stiftelsestyrelsen, rektor och de strategiska råden.
Utgångspunkt är JU:s vision
Kvalitetssäkringsarbetets olika komponenter hänger samman med lärosätets övergripande planering och uppföljning av verksamheten. Utgångspunkten för all verksamhet inom JU är aktuell vision, kopplade strategier och de tre utpekade Key Success Factors vilka är Kvalitet, Finansiering och Attraktivitet och till dessa kopplade delmål. Nuvarande vision och strategi Öppnas i nytt fönster. implementerades 2020 och förnyas år 2025/26.
Kontakt
Prorektor Salem Seifeddine är övergripande ansvarig för kvalitetssäkringsarbetet vid Jönköping University.