Målet: att sluta cirkeln

Windy Daniel har assyriska som modersmål och talar både arabiska och svenska flytande. Men det är ett annat språk som ligger henne närmast hjärtat och som hon nu vill förmedla till sina elever.

Porträttfoto av Windy in Högskolan för lärande och kommunikations entré

– Jag läste engelska från första klass i Irak, min mamma var engelskalärare i 22 år och min far har alltid läst engelsk litteratur. Språket är väldigt speciellt för mig.
På ämneslärarprogrammet med inriktning mot gymnasieskolan var det därför naturligt för Windy att välja engelska och religion som fördjupning.
– Vi utvecklas hela tiden under programmet, men inte bara i själva ämnena. Jag tycker att man lär sig väldigt mycket om hur världen och andra kulturer fungerar när man läser språk och religion.

Windy lyfter fram praktikperioderna under utbildningen som extremt utvecklande. Det gäller inte minst känslan av att stå i klassrummet och möta nya elever för första gången.
– Jag älskar den lilla klumpen som finns i magen då. Den första praktikperioden var det mest en bubbla med planering och tankar på det egna kroppsspråket, men nu är jag mer medveten om eleverna och kan observera om de har förstått.

De positiva upplevelserna från utbildningen och från praktiken gjorde också att Windy under sin studietid arbetade som ambassadör för Jönköping University.
– Det är det bästa jag har gjort utanför studierna och det är väldigt givande att få marknadsföra högskolan och prata med nyfikna elever som funderar på att plugga vidare.

Windy flyttade till Sverige 2009 och utbildningscirkeln som då inleddes på Erik Dahlbergsgymnasiet vill hon gärna knyta ihop i framtiden.
– Målet är att komma tillbaka dit. ED var min startpunkt där jag lärde mig svenska och kom in i det svenska skolsystemet. Det vore fantastiskt att få bli kollega med de lärare som jag själv hade en gång i tiden.

Windy Daniel, före detta student, Ämneslärarprogrammet, Högskolan för lärande och kommunikation. 

Sidan uppdaterad